Z Krzysztofem Bulkowskim, kierownikiem badania PISA 2021, ekspertem Instytutu Badań Edukacyjnych, rozmawia Piotr Skura
IBE poinformował, że od 16 marca do 3 kwietnia br. w wybranych szkołach zostanie zrealizowany pierwszy etap kolejnej już edycji badania PISA. Na czym polega ten etap badania?
– Niedawno opublikowane zostały wyniki badania umiejętności 15-latków PISA 2018 r. Tymczasem już od półtora roku trwają przygotowania do kolejnej edycji badania – PISA 2021, w której weźmie udział ponad 80 krajów. Każda edycja badania poprzedzona jest badaniem pilotażowym, które odbywa się rok wcześniej. W Polsce do takiego badania wylosowano 50 szkół z trzech województw: lubelskiego, łódzkiego i śląskiego. W każdej szkole w badaniu będą uczestniczyć wylosowani uczniowie urodzeni w 2004 r. W każdym z krajów biorących udział w badaniu przeprowadzony zostanie podobny pilotaż.
Na czym będzie polegało to badanie?
– Celem pilotażu badania jest przetestowanie procedur, a także narzędzi, które będą wykorzystane w badaniu głównym – realizowanym w 2021 r. W edycji PISA 2021 główną dziedziną jest matematyka, co oznacza, że będzie z niej najwięcej zadań. Na naszej stronie internetowej pisa.ibe.edu.pl znajduje się odnośnik do strony OECD z nowymi założeniami teoretycznymi badania matematyki, opracowanymi przez międzynarodowy zespół ekspertów. W założeniach tych opisano najważniejsze umiejętności w tej dziedzinie niezbędne w codziennym życiu, np. rozumowanie matematyczne i rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie matematyczne. PISA nie bada bowiem klasycznej wiedzy przekazywanej w szkole, lecz umiejętności uczniów. Jeżeli więc obserwujemy zmiany w życiu codziennym, które powodują konieczność wykorzystywania jakichś nowych umiejętności, to badanie PISA stara się je wziąć pod uwagę. Jeżeli w dzisiejszym świecie coraz ważniejszą rolę odgrywa technologia i takie zagadnienia, jak np. stawianie i weryfikowanie hipotez, logiczne myślenie albo programowanie, to też jest to uwzględniane w teście. Eksperci opracowali nowe zadania zgodne ze wspomnianymi przeze mnie wcześniej założeniami teoretycznymi badania matematyki, które są dostępne na stronie internetowej OECD, także w języku polskim. Każdy więc może sprawdzić, jak wyglądają założenia i przykładowe zadania. Przy okazji pierwszego etapu badania przeprowadzamy też pilotaż procedur, ponieważ konsorcjum międzynarodowe, które wraz z OECD jest odpowiedzialne za badanie PISA, chce się upewnić, że każdy kraj przygotował się do przeprowadzenia badania głównego za rok. Cechą PISA są bardzo wysokie standardy przygotowania i realizacji badania, których każdy kraj powinien przestrzegać.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 11 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11/2020:
- Pełnym głosem. Nadchodzi czas stref i kordonów
- Felieton. Dlaczego nie myjemy kubków?
- Koronawirus w Polsce. Przybywa zarażonych, nieczynne placówki, odwołane imprezy i wyjazdy
- Wirusolog: trzeba myć ręce i ławki szkolne, słuchać zaleceń GIS
- Ustawa o walce z koronawirusem przyjęta. Co to oznacza dla szkół i przedszkoli?
- SONDA GŁOSU. Dyrektorzy szkół: Nie panikujemy, dbamy o czystość i zasady bezpieczeństwa
- Społeczeństwo nie potrzebuje rządzących, którzy nie prowadzą z nim dialogu
- Linie papilarne… w szkole. Pierwsza kara dla placówki oświatowej za naruszenie RODO
- Krótka historia niezwykłych dokonań Alojzego Kowalskiego – Współczesnego Torunianina Stulecia
- Bezstresowe dzwonki, sygnalizacja świetlna i elektroniczne uszy w szkole w Kaliszu
- W Akademii Młodego Związkowca spotkałam wspaniałych ludzi, pełnych entuzjazmu i energii
- Lektura szkolna jak magnes. Ale ustawiony tak, że odpycha
- I Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Humanistów odbędzie się w czerwcu we Wrocławiu.
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
- Pytania do eksperta. Odwołanie z urlopu wychowawczego
- Casus. Uzupełnienie pensum przez połączenie umów cząstkowych