Czy radość jest istotna dla rozwoju człowieka, czy tylko odciąga naszą uwagę od rzeczy „naprawdę ważnych”? Podejście dorosłych do radości może okazać się bardzo istotne w procesie wychowawczym i edukacyjnym
Radość jest zaliczana do tzw. emocji podstawowych, czyli takich, które są wrodzone – ich ekspresję obserwujemy już u dzieci przed trzecim miesiącem życia, ponadto są one wyrażane u wszystkich ludzi w bardzo podobny sposób (niezależnie od kultury). Oznacza to, że zdolność do przeżywania radości musiała mieć istotne znaczenie dla naszego rozwoju i ewolucji. I faktycznie tak jest.
Radość: skąd i po co?
Na poziomie neurobiologicznym odczuwanie radości jest efektem stymulacji tzw. układu nagrody (ośrodka przyjemności w mózgu). Jest on aktywowany zwłaszcza wtedy, gdy zaspokajamy swoje popędy (pożywienie, zachowania seksualne) lub gdy realizujemy inne, niepopędowe czynności związane z przyjemnością, satysfakcją, realizacją ważnych potrzeb (np. zabawa, osiągnięcie sukcesu, spotkanie z przyjacielem). Celem istnienia tego mechanizmu jest zwiększanie prawdopodobieństwa zachowań potencjalnie korzystnych dla naszego organizmu i psychiki – jeśli dana czynność przynosi nam przyjemność, z dużym prawdopodobieństwem będziemy ją powtarzać.
Działanie układu nagrody ma, niestety, swoje minusy – stymulowanie go za pomocą środków psychoaktywnych (np. alkoholu, narkotyków) lub zbyt częste realizowanie niektórych przyjemnych aktywności, dających natychmiastowe wzmocnienia (gry komputerowe, zakupy, hazard), może prowadzić do uzależnienia. Z drugiej strony, dobrze wykorzystany układ nagrody może być sojusznikiem szkoły i uczenia się – jeśli organizujemy uczenie się i pobyt w szkole tak, by dawały przyjemność, dzieci i młodzież będą mieć większą motywację, by chodzić do szkoły i angażować się w naukę.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Cały tekst – GN nr 11 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11/2020:
- Pełnym głosem. Nadchodzi czas stref i kordonów
- Felieton. Dlaczego nie myjemy kubków?
- Koronawirus w Polsce. Przybywa zarażonych, nieczynne placówki, odwołane imprezy i wyjazdy
- Wirusolog: trzeba myć ręce i ławki szkolne, słuchać zaleceń GIS
- Ustawa o walce z koronawirusem przyjęta. Co to oznacza dla szkół i przedszkoli?
- SONDA GŁOSU. Dyrektorzy szkół: Nie panikujemy, dbamy o czystość i zasady bezpieczeństwa
- W 50 szkołach rozpoczął się pilotaż przed badaniem głównym PISA 2021
- Społeczeństwo nie potrzebuje rządzących, którzy nie prowadzą z nim dialogu
- Linie papilarne… w szkole. Pierwsza kara dla placówki oświatowej za naruszenie RODO
- Krótka historia niezwykłych dokonań Alojzego Kowalskiego – Współczesnego Torunianina Stulecia
- Bezstresowe dzwonki, sygnalizacja świetlna i elektroniczne uszy w szkole w Kaliszu
- W Akademii Młodego Związkowca spotkałam wspaniałych ludzi, pełnych entuzjazmu i energii
- Lektura szkolna jak magnes. Ale ustawiony tak, że odpycha
- I Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Humanistów odbędzie się w czerwcu we Wrocławiu.
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
- Pytania do eksperta. Odwołanie z urlopu wychowawczego
- Casus. Uzupełnienie pensum przez połączenie umów cząstkowych