Co robić, jak wspierać Uczniowie z charakterystycznymi trudnościami podczas czytania i pisania (tzw. dysleksja rozwojowa) najczęściej są zauważani w szkole dopiero wówczas, gdy ich niepowodzenia w nauce narastają i stają się coraz częstsze
Zazwyczaj trudności w uczeniu się czytania (dysleksja), pisania (dysortografia) są definitywnie rozpoznawane z końcem etapu nauczania początkowego, w sytuacji gdy okazuje się, że nie ustępują mimo codziennych zabiegów pedagogicznych nauczyciela oraz dodatkowej pomocy w nauce.
Natomiast termin ryzyko dysleksji stosowany jest wobec młodszych dzieci, u których obserwuje się wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą powodować pojawienie się specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Termin ten stosuje się również w odniesieniu do uczniów, którzy napotykają pierwsze, lecz wzmożone, trudności w nauce – mimo inteligencji w normie, prawidłowo funkcjonujących narządów zmysłu, odpowiedniej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu oraz w szkole.
Ważne!
Należy podkreślić, że ryzyko dysleksji nie oznacza, że dziecko, którego to dotyczy, musi się stać uczniem dyslektycznym. Uzależnione jest to od tego, jak szybko zostaną rozpoznane jego potrzeby i w jaki sposób na nie zareagujemy.
(…)
Justyna Kotlińska-Krajnik
Autorka jest nauczycielką w Szkole Podstawowej im. św. Jana Kantego w Nowosielcach i Szkole Podstawowej im. Władysława Kojdra w Grzęsce
Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019:
- Pełnym głosem. POWER! Silni, bo zjednoczeni
- Felieton. Odpowiedzialność zbiorowa
- Strajk zawieszony, ale protest trwa
- Sławomir Broniarz: Strajk zawieszony, protest trwa. My, nauczyciele, mamy pomysł na szkołę
- Tysiące ludzi przed MEN: pedagodzy, rodzice, protestujący i popierający protest
- Jak nie dać pieniędzy oświacie? Kluczowe pytanie rządu przy tzw. okrągłym stole
- Rozmowa. Musi powstać raport o edukacji
- Felieton. Wolna chata
- Nieznani sprawcy próbowali sparaliżować maturę
- Pieniądze to nie wszystko? Szwedzka szkoła w obliczu poważnego kryzysu – część I
- Nauczyciele Roku piszą do premiera: natychmiastowa dymisja Anny Zalewskiej!
- Prof. Rafał Matyja: Nauczyciel nie może być tubą ministra
- Rozmowa. Wiem, co moi uczniowie czytają, co oglądają, wiem, kiedy są zmartwieni, a kiedy zakochani…
- Prawnik w szkole. Zdrowie ucznia pod nadzorem
- Dialog motywujący w szkole – wprowadzenie
- ABC efektywnej nauki. Jak rozwijać wytrwałość i co zrobić, by pomóc mniej wytrwałym? (część XIII – ostatnia)
- Psychoterapia w szkole
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Nadesłane do Głosu. Dzięki strajkowi nauczycieli Polacy zrozumieli, że edukacja to ważna sprawa
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie