Wypowiedzenie to zbyt poważna sprawa, by można było ją potraktować lekko, bez znajomości, a nawet głębszej analizy przepisów i zasad z nich wynikających
Niestety, zdarza się, że pracodawcy nie znają owych zasad i wprowadzają własne „autorskie” procedury, co powoduje poważne problemy, czego jaskrawym przykładem jest cytowany poniżej list.
Casus
„Rok temu przeżyłam istny horror, zresztą nie tylko ja. Nowy dyrektor poinformował mnie, że może mi dać tylko 11/18 i zobowiązał mnie, bym wyraziła >>zgodę na obniżenie pensum<< i wręczył mi pismo z takim tytułem. Potem już ustnie zagroził mi, że jeżeli nie wyrażę zgody, przeniesie mnie w stan nieczynny albo rozwiąże ze mną umowę. Kilka dni później otrzymałam wypowiedzenie bez uzasadnienia i bez powiadomienia związku zawodowego, którego jestem członkiem od 20 lat. Dodam, że dyrektor nie uzasadnił tego wypowiedzenia, bo według niego sprawa jest oczywista – nie ma godzin. Później, kiedy ostatecznie zatwierdzono arkusz organizacyjny, godziny się znalazły i wtedy dyrektor chciał wycofać to wypowiedzenie, ale oznajmił mi, że nie może tego uczynić, bo już go otrzymałam. W międzyczasie dowiedziałam się, że chce mi skrócić okres wypowiedzenia, czego już w ogóle nie mogłam zrozumieć.
Po interwencji związku otrzymałam pismo zatytułowane >>Przekształcenie wypowiedzenia i zgoda na ograniczenie etatu<<. Po czym okazało się, że sprawa jest >>bezprzedmiotowa<<, gdyż od września mam 19/18 i jeszcze dodatkowo otrzymałam trzy godziny ponadwymiarowe.
Pomijam już fakt, że pracując w tej szkole 20 lat i będąc nauczycielem mianowanym, nigdy nie spotkałam się z takim >>zdecydowanym<< stanowiskiem dyrektora przy żenująco nikłej znajomości przepisów.
Wcześniej kadrowa przekazała mi informację, że w arkuszu na rok szkolny 2021/2022 jest dla mnie znów propozycja 11/18. Obawiam się, że w tym roku sytuacja z poprzedniego roku może się powtórzyć, bo młody dyrektor hołduje zasadzie >>dmuchania na zimne<<, co oznacza, że woli zwolnić, niż narazić się na zarzut niegospodarności, gdyby się okazało, że nauczycielowi 1 września zabraknie kilku godzin.
Sądzę, że dziś wielu nauczycieli jest pogrążonych w tym kadrowym chaosie i nie wiedzą, na czym stoją, dlatego proszę o wyjaśnienie kwestii zawartych w moim liście na łamach Głosu Nauczycielskiego”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych