Nawet kierowca, kiedy spowoduje wypadek na skutek choroby, nie ponosi za to odpowiedzialności, a co dopiero nauczyciel po covidzie. Dlatego poczułem się urażony, gdy dyrekcja okazała mi niechęć za to, że nie przysłałem sprawozdania z wyników próbnej matury. Przepraszam, zapomniałem. Nie poczuwam się jednak do winy. Przecież nie odpowiadam za epidemię koronawirusa!
Zapominanie jest typowym skutkiem choroby COVID-19. Mogło mi się rzucić na płuca, jak większości zarażonych, mogło rzucić na serce, jak wielu osobom, mnie jednak padło na głowę. Łapię się na tym, że niczego nie pamiętam. Kiedy więc dowiedziałem się, że zalegam ze sprawozdaniem z próbnej matury, w ogóle nie mogłem sobie przypomnieć, iż była jakaś próbna matura. Byłem przekonany, że to dopiero przed nami. Nie można mi było powiedzieć wcześniej, że zbliża się termin? Przypominano kilka razy? Niestety, tego również nie pamiętam.
Zapominanie po chorobie, zwane potocznie mgłą covidową, to bardzo uciążliwa przypadłość. Gdybym nie mógł oddychać, wszyscy by mi współczuli. Gdybym odczuwał bolesne kłucie w sercu, ludzie okazaliby zrozumienie. Natomiast zapominania nikt nie toleruje. Szef myśli, że ja z lenistwa albo z powodu lekceważenia nie wywiązuję się z obowiązków. A kiedy mówię, że to przez wirus, dyrektor się śmieje i złości zarazem. „Żeby mi to było ostatni raz, bo nie daruję” – mówi.
Bardzo chciałbym, aby nie było drugiego razu, ale obawiam się, że tak szybko nie wyzdrowieję. Będzie więc i drugi, i trzeci, a może nawet dziesiąty. Szef musi się do tego przyzwyczaić, że ma w gronie pracowników człowieka chorego. Chyba nie będzie mnie z tego powodu prześladować, byłoby to bowiem nieludzkie. Bardziej jednak niż gniewu szefa boję się tego, że moja choroba się pogłębi. Na razie zapominam o terminach, jakie narzuca pracodawca, z tym da się przecież żyć. Gorzej, jeśli zapomnę, jak się nazywam.
(…)
Dariusz Chętkowski
Więcej – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych