Nie żyje Mirosław Handke, były minister edukacji narodowej w rządzie Jerzego Buzka. Był twórcą jednej z najważniejszych reform w oświacie. Reformy tej bronił do końca przed działaniami rządu PiS. Miał 75 lat
Prof. Handke urodził się w 1946 r. w Lesznie. Z wykształcenia był chemikiem. Studia ukończył w 1969 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Chemicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1974 r. doktoryzował się na Akademii Górniczo-Hutniczej, a w 1985 r. – habilitował. Osiem lat później został rektorem tej krakowskiej uczelni.
Stanowisko to opuścił w 1998 r, by objąć funkcję ministra edukacji w rządzie Jerzego Buzka (w koalicji AWS-UW). Okres jego urzędowania, czyli 31 października 1997 r. – 20 lipca 2000 r., to kluczowy czas dla polskiej oświaty. Prof. Handke opracował, a w 1999 r. wdrożył kompleksową reformę zmieniającą strukturę oświaty funkcjonującej od 1968 r. w podziale na ośmioletnią szkołę podstawową i czteroletnie licea/pięcioletnie technika. System ten zastąpiono sześcioletnią szkołą podstawową, trzyletnim gimnazjum i trzyletnim liceum/czteroletnim technikum. Towarzyszył temu nowy system egzaminów zewnętrznych, bezstronnie weryfikujących wiedzę uczniów po podstawówce i szkole średniej. Matura stała się jednocześnie egzaminem na uczelnie wyższe.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych