Z prof. Barbarą Remberk, konsultantem krajowym w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży oraz kierownik Kliniki Dzieci i Młodzieży Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy w czasie pandemii przybyło dzieci z problemami psychicznymi i czy to ma przełożenie na sytuację na oddziałach psychiatrycznych?
– Dane naukowe wskazują na to, że wzrosła częstość występowania zaburzeń psychicznych na całym świecie właśnie u dzieci i młodzieży, natomiast trudno jednoznacznie powiedzieć, jak to się przekłada na obłożenie oddziałów. Bez wątpienia oddziały psychiatryczne są przepełnione.
Na korytarzach jest więcej łóżek i materacy, niż to było przed pandemią?
– Generalnie obserwujemy, że kiedy zamknięto szkoły i rozpoczął się lockdown, to na początku liczba zgłaszających się pacjentów spadła, a potem zaczęła mocno rosnąć. Mówię o tym momencie, kiedy we wrześniu 2020 r. dzieci poszły do szkoły. Wtedy nagle pojawiła się duża liczba pacjentów zgłaszających się i na oddziały, i do poradni w całym kraju. To wynika z tego, że spora część dzieci i młodzieży generalnie nie radzi sobie ze stresem szkolnym, a pandemia wzmogła te odczucia. Szczególnie to dotyczy dzieci bardziej wrażliwych. Gros z nich potrzebuje naszego wsparcia, bo nie radzą sobie z zaległościami wynikającymi ze zdalnego nauczania, zwłaszcza w momencie, kiedy nadchodzi etap oceniania. Już sama myśl o szkole wywoływała u nich duży niepokój.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 18-19, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych