Nauczyciele, jako liderzy lokalnych społeczności, mogą być ważnym ogniwem w uświadamianiu ludziom zmian klimatu i skutków, jakie one wywołują – przekonywali uczestnicy Światowego Szczytu Edukacyjnego
Mobilizacja światowej społeczności na rzecz wysokiej jakości edukacji klimatycznej przed Konferencją ONZ w sprawie Zmian Klimatu (COP26) w listopadzie 2021 r. – taki jest cel kampanii „Nauczanie dla Planety” (Teach for the Planet) zorganizowanej przez Międzynarodówkę Edukacyjną we współpracy z Earthday.org (o tej inicjatywie pisaliśmy w GN nr 16-17 z 21-28 kwietnia br.).
Międzynarodówka Edukacyjna (Education International – EI) zrzesza związki zawodowe pracowników edukacji i nauki ze 178 krajów (w tym ZNP). Kampania „Nauczanie dla Planety” zainaugurowana została 21 kwietnia br. podczas Światowego Szczytu Edukacyjnego, czyli wirtualnego spotkania z udziałem wybitnych aktywistów na rzecz klimatu ze wszystkich kontynentów.
– Edukacja klimatyczna jest fundamentalna dla całej planety – podkreśliła Mbali Thethani, prowadząca szczyt dziennikarka z Republiki Południowej Afryki. – Uczniowie mają
prawo do wysokiej jakości edukacji
– dodała. Elementem tej edukacji jest edukacja na temat zmian klimatu.
– Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć twarz edukacji, a nauczyciele powinni mieć swój głos. Chcemy zmobilizować przywódców światowych do działania na rzecz powstrzymania zmian klimatu – stwierdziła Susan Hopgood, prezydent EI.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych