Pandemia, oprócz normalności w życiu prywatnym, zabrała nam także równowagę w życiu zawodowym. Od pewnego czasu tu i ówdzie przebąkuje się, że przejście na pracę zdalną odebrało Polakom prawo do relaksu. Widzę to także po sobie, swoich kolegach i swoich uczniach. Chyba opacznie pojmujemy home office. Nie oznacza to przecież, że nasz dom stał się wyłącznie biurem. Co prawda, stał się miejscem naszej pracy, ale wciąż jest też miejscem życia rodzinnego i relaksu. Niestety, chyba nie rozumiemy tego rozgraniczenia.
Rano zaczynam pracę od sprawdzenia Librusa, potem prowadzę lekcje online według planu, następnie sprawdzam zadania, koresponduję z rodzicami, właściwie nie odchodzę od komputera. Pewnie wynika to z tego, że nie za bardzo jest dokąd, bo po pierwsze, wszystko pozamykane, a po drugie, strach, szczególnie teraz, gdy zbliża się termin otrzymania drugiej dawki szczepionki. Skoro siedzę przy komputerze, to mimowolnie odpowiadam na wiadomości niemal natychmiast po ich odczytaniu, odczytuję wiadomości, choć postanowiłem, że nie będę tego robił poza godzinami pracy. Nic z tego. Jak tylko dostanę powiadomienie, zerkam na nie, a gdy już je wyświetlę, to szkoda nie załatwić sprawy od razu i nie odpisać. Odpisuję więc trochę wbrew sobie.
(…)
Dariusz Żółtowski
Więcej – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych