Dodatkowy przedmiot na egzaminie ósmoklasisty pojawi się najwcześniej w 2024 r. Na maturze obowiązek osiągnięcia minimalnego poziomu punktów z przedmiotu dodatkowego wejdzie w życie dopiero w 2025 r.
Niewykluczone, że nie tylko w 2022 r., ale także w 2023 r. egzaminy zostaną przeprowadzone na podstawie wymagań, a nie podstawy programowej. Ministerstwo edukacji ustąpiło pod naciskami środowisk rodzicielskich i oświatowych, w tym Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Uczniowie klas ósmych, maturzyści, a także ich nauczyciele stoją w blokach startowych. Gdy to wydanie Głosu trafi do szkół, abiturienci przystąpią już do matury (start – 4 maja). Egzamin ósmoklasisty zaplanowano natomiast na 25-27 maja. Nic tu się już nie zmieni.
– W 2021 r. egzaminy odbędą się zgodnie z zaplanowanymi terminami. Nie ma żadnych przesłanek i zagrożenia dla tych egzaminów i dla stacjonarnej formy egzaminów – zapewnił 21 kwietnia br. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek podczas prezentacji zmian w egzaminach od 2022 r.
Obydwa egzaminy odbędą się na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie podstawy programowej. Co w praktyce oznacza, że arkusze prawdopodobnie będą łatwiejsze niż w poprzednich latach. Trudno bowiem po niemal roku nauki zdalnej – w warunkach pandemii, stresu, braku możliwości osobistego kontaktu z nauczycielem i rówieśnikami – oczekiwać od młodych ludzi cudów i opanowania całej podstawy programowej. Podstawy, która – przypomnijmy – stanowiła poważne wyzwanie w warunkach „normalnej”, stacjonarnej edukacji. A co dopiero, gdy przez długie miesiące młody człowiek uczył się zamknięty w czterech ścianach mieszkania.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych