Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?


Z dr hab. Marleną Plebańską, współautorką raportu „Co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii?”, rozmawia Jarosław Karpiński

Jakie główne wnioski wypływają z raportu na temat zdalnego nauczania*, którego jest Pani współautorką?

– Te wnioski można podzielić na dwie grupy – bieżące i długofalowe.

Zacznijmy od tych pierwszych.

– Przebieg zdalnej edukacji uzależniony jest od czterech kluczowych czynników: metod prowadzenia zajęć, poziomu kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, narzędzi wykorzystywanych w tym procesie, jak również odpowiedniej infrastruktury sieciowej. Te cztery obszary edukacji cyfrowej, w tym także edukacji online, muszą zostać dostosowane do celów dydaktycznych, specyfiki nauczania przedmiotowego, poziomu edukacyjnego itp. Jednak aby edukacja online była skuteczna, muszą być one realizowane na odpowiednio wysokim poziomie. Bieżące wnioski wynikające z badań przeprowadzonych przez nasz zespół dotyczą właśnie tych czterech aspektów edukacji zdalnej.

Pierwszy z wniosków dotyczy wyposażenia nauczycieli oraz uczniów w dobrej jakości sprzęt oraz dostęp do internetu pozwalający na realizację edukacji online. Z naszych badań wynika, że zarówno nauczyciele, jak i uczniowie nadal mają ograniczony dostęp do sprzętu i internetu. Nauczyciele najczęściej korzystają z prywatnych urządzeń i zaplecza technicznego, które mieli wcześniej w swoich domach. Niewiele jest takich placówek oświatowych, które wypożyczają sprzęt służbowy czy zapewniają bezpieczne warunki do prowadzenia zajęć z dobrze przygotowanej sali multimedialnej. Zatem nauczyciele i uczniowie pracują na sprzęcie o różnych możliwościach, borykają się często z problemami technicznymi, mają zróżnicowany dostęp do internetu – to wszystko to duża trudność. Na pewno wpływa na jakość nauczania, na bazę pomysłów, które pedagodzy są w stanie zrealizować wirtualnie. Rozmawiamy niby tylko o narzędziach, ale one w dużym zakresie determinują sposób prowadzenia lekcji online.



(…)

 

*„Co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii?” – podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, marzec 2021. Autorki: Marlena Plebańska, Aleksandra Szyller, Małgorzata Sieńczewska

 

Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021: