Z dr hab. Marleną Plebańską, współautorką raportu „Co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii?”, rozmawia Jarosław Karpiński
Jakie główne wnioski wypływają z raportu na temat zdalnego nauczania*, którego jest Pani współautorką?
– Te wnioski można podzielić na dwie grupy – bieżące i długofalowe.
Zacznijmy od tych pierwszych.
– Przebieg zdalnej edukacji uzależniony jest od czterech kluczowych czynników: metod prowadzenia zajęć, poziomu kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, narzędzi wykorzystywanych w tym procesie, jak również odpowiedniej infrastruktury sieciowej. Te cztery obszary edukacji cyfrowej, w tym także edukacji online, muszą zostać dostosowane do celów dydaktycznych, specyfiki nauczania przedmiotowego, poziomu edukacyjnego itp. Jednak aby edukacja online była skuteczna, muszą być one realizowane na odpowiednio wysokim poziomie. Bieżące wnioski wynikające z badań przeprowadzonych przez nasz zespół dotyczą właśnie tych czterech aspektów edukacji zdalnej.
Pierwszy z wniosków dotyczy wyposażenia nauczycieli oraz uczniów w dobrej jakości sprzęt oraz dostęp do internetu pozwalający na realizację edukacji online. Z naszych badań wynika, że zarówno nauczyciele, jak i uczniowie nadal mają ograniczony dostęp do sprzętu i internetu. Nauczyciele najczęściej korzystają z prywatnych urządzeń i zaplecza technicznego, które mieli wcześniej w swoich domach. Niewiele jest takich placówek oświatowych, które wypożyczają sprzęt służbowy czy zapewniają bezpieczne warunki do prowadzenia zajęć z dobrze przygotowanej sali multimedialnej. Zatem nauczyciele i uczniowie pracują na sprzęcie o różnych możliwościach, borykają się często z problemami technicznymi, mają zróżnicowany dostęp do internetu – to wszystko to duża trudność. Na pewno wpływa na jakość nauczania, na bazę pomysłów, które pedagodzy są w stanie zrealizować wirtualnie. Rozmawiamy niby tylko o narzędziach, ale one w dużym zakresie determinują sposób prowadzenia lekcji online.
(…)
*„Co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii?” – podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, marzec 2021. Autorki: Marlena Plebańska, Aleksandra Szyller, Małgorzata Sieńczewska
Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych