Część III. Droga awansu bywa trudna. Często jednak występujące trudności są pokutą za awansowe grzechy. By pomóc dobiec do mety, zwrócę uwagę na najczęściej pojawiające się grzechy awansujących
W poprzednim odcinku zwróciłam uwagę na grzechy awansowe dotyczące braku respektu dla terminów, wynikające z błędnej interpretacji zapisów w aktach prawnych oraz związane z niepoprawną formą dokumentacji dołączonej do wniosku (GN nr 16-17 z 21-28 kwietnia br.). Uważam, że temu ostatniemu zagadnieniu należy poświecić szczególną uwagę. Bo tu błędów jest zdecydowanie najwięcej! Dlatego kontynuuję ten wątek.
Wiele razy zwracałam uwagę na jakość opracowań w teczkach nauczycieli mianowanych i wyjaśniałam, jak przygotować opracowanie, by miało cechy opisu i analizy. Wiele do życzenia w niektórych opracowaniach pozostawia także język, który często bywa potoczny, a przecież mamy do czynienia z dokumentem i obowiązuje nas język urzędowy. Przypominam więc po raz kolejny, że np. uczestniczymy w szkoleniowych zebraniach rady pedagogicznej (nie uczestniczymy w radach pedagogicznych), jesteśmy nauczycielami oddziałów przedszkolnych (a nie zerówki).
Innym problemem są także błędy rzeczowe, które wynikają z używania mowy potocznej. Przykładem takiego błędu jest sformułowanie „pedagog szkolny kieruje ucznia do poradni”. Otóż nie kieruje, może jedynie zasugerować rodzicom, że takie badanie jest wskazane. A nauczyciel lub dyrektor szkoły obserwuje lekcje – nie hospituje ich (jak można niekiedy przeczytać).
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych