Z Ewą Ratajczak, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół w Osieku nad Wisłą, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Co Pani pomyślała, kiedy ogłoszono termin powrotu do szkół wszystkich uczniów?
– Pomyślałam, że może to już koniec tych lockdownów i zdalnego nauczania. W końcu wybrałam ten zawód z miłości do pracy w szkole, a nie siedzenia w domu. Tkwienie przed laptopem całymi dniami było chwilami nie do zniesienia. Tyle mówi się o traumie uczniów, ale my, nauczyciele, też swoje przeżyliśmy przez ten czas. Oczywiście są fajne platformy, były szkolenia, dzieci też się wiele nauczyły, ale brak bezpośredniego kontaktu z nimi stanowił poważny problem dla nas, nauczycieli.
„Ojej, nie wytrzymam już dłużej tego zdalnego” – tak Pani myślała?
– Aż tak to nie (śmiech). Raczej: „Ojej, nie wytrzymam już tego siedzenia w domu”, tego braku ruchu, ciągłego patrzenia w kamerę i komputer. To męczyło, chociaż moi uczniowie nawet nieźle sobie z tym poradzili. Bardzo sprawnie szła nam nauka zdalna. Rodzice też się spisali. Moja klasa III to zdolni uczniowie.
Starałam się ich motywować nie tylko samą wiedzą, ale też innymi zadaniami. Każdy się czymś interesuje, więc przy okazji rozwijałam te zainteresowania. Mam dzieci, które bardzo żywo interesują się tematami politycznymi, sytuacją w kraju, także gospodarczą. Jak pani zapyta o liczbę ludności w Polsce, to każdy mój dziewięciolatek odpowie poprawnie. Dorośli nie zawsze.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych