Z Jadwigą Aleksandrą Rezler, prezes Okręgu Śląskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego, rozmawia Piotr Skura
Na czym polega inicjatywa Okręgu Śląskiego ZNP dotycząca wsparcia psychologicznego dla nauczycieli? Na jaką pomoc mogą oni liczyć?
– W marcu 2020 r. pandemia zaskoczyła wszystkich. Zdalne nauczanie również. W tej nowej sytuacji nie tylko uczniowie potrzebowali wsparcia psychologicznego. Postanowiliśmy choć trochę pomóc nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym. W kwietniu 2020 r. zorganizowaliśmy poprzez Teamsa siedem zdalnych sesji wsparcia psychologicznego m.in. dla prezesów oddziałów ZNP w poszczególnych rejonach naszego okręgu. We wrześniu 2020 r. powtórzyliśmy tę grupową terapię, wspierając nauczycieli po powrocie do pracy stacjonarnej. Mając świadomość, że to zbyt mało, przygotowywaliśmy pomoc psychologiczną dla członków Związku z Okręgu Śląskiego ZNP. Wykorzystaliśmy tu sprawdzone formy organizacyjne pomocy prawnej dla członków ZNP w Okręgu Śląskim. Zorganizowaliśmy więc kolejne wsparcie dla posiadaczy legitymacji Związku. Na razie testujemy częstotliwość porad. Od 19 kwietnia 2021 r. udzielana jest pomoc członkom ZNP dwa razy w tygodniu: w poniedziałek w godz. 16-19 i we wtorek w godz. 8-10. Wsparcia udziela psycholog terapeuta. I ma w całości wypełnione godziny dyżurów.
O jakich konkretnie formach pomocy mówimy?
– Zdecydowaliśmy się na następujące formy pomocy. Pierwsza to wsparcie indywidualne dla członków ZNP w okresie pandemii: poprzez rozmowy telefoniczne psychologa z członkiem Związku, po wcześniejszym sprawdzeniu przynależności do ZNP, oraz indywidualne konsultacje na Teamsie dla członków ZNP mających adres email z rozszerzeniem @znp.edu.pl. Druga to wsparcie indywidualne po zniesieniu obostrzeń. Chodzi o konsultacje indywidualne stacjonarne w siedzibie okręgu (po weryfikacja przynależności do ZNP). Spotkanie z psychologiem w wybranej formie można ustalić telefonicznie przez Biuro Okręgu lub przez przesłanie wiadomości z adresu z rozszerzeniem @znp.edu.pl na adres [email protected]
(…)
Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych