Od 29 maja wszyscy uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają się uczyć stacjonarnie. Tak zakłada rządowy plan znoszenia lockdownu w oświacie. Jednocześnie w szkołach ruszą zajęcia wyrównawcze dla uczniów
Plany rządzących na pracę szkół zmieniają się jak w kalejdoskopie. Od poniedziałku 19 kwietnia br. do pracy stacjonarnej wróciły przedszkola i oddziały przedszkolne. Tydzień później – 26 kwietnia – do nauki hybrydowej wrócili uczniowie klas I-III z 11 województw (w pięciu regionach najbardziej dotkniętych pandemią edukacja najmłodszych uczniów nadal odbywała się w sposób zdalny). To oznaczało, że część klas powinna przez tydzień uczyć się zdalnie, a część – stacjonarnie. Po tygodniu klasy miały się wymieniać.
To już nieaktualne. Dyrektorzy ledwo zdążyli przygotować grafik organizacji nauki hybrydowej w swoich placówkach, a już wylądował on w koszu. Dwa dni po uruchomieniu pracy w trybie hybrydowym, tj. w środę 28 kwietnia br., dowiedzieli się, że po weekendzie majowym klasy I-III w całym kraju mają kształcić się stacjonarnie.
– Dane, które otrzymujemy, pozwalają na podjęcie decyzji związanych z odmrażaniem gospodarki. To dane, które dają podstawy do ostrożnego optymizmu. Zapewne najgorsze, jeśli chodzi o zakażenia, jest za nami – tak premier Mateusz Morawiecki tłumaczył motywy najnowszych decyzji.
Kluczowe dla luzowania obostrzeń w gospodarce i społeczeństwie jest jednak tempo szczepień. – Powrót do normalności zależy dziś od tempa szczepień – poinformował Mateusz Morawiecki.
Od 1 maja br. otwarto dla grup dzieci i młodzieży wszystkie obiekty sportowe i baseny. – Od 4 maja do szkół w trybie stacjonarnym wrócą dzieci z klas I-III – zapowiedział premier.
Znoszeniu lockdownu w szkołach mają towarzyszyć dodatkowe zabezpieczenia. – 4 maja chcemy wrócić do nauki stacjonarnej w klasach I-III, żeby edukacja w całym kraju rozpoczęła się w trybie standardowym. Będziemy bardzo
uważnie monitorować sytuację
w szkołach. Bardzo ważną uwagą konsultowaną z ministrem edukacji Przemysławem Czarnkiem będzie wprowadzenie rozwiązań, które nakazują wręcz na każdej przerwie, ale także w weekend, wietrzenie sal i ewentualne przeprowadzanie dezynfekcji po to, by zapewnić bezpieczeństwo nauki i bezpieczeństwo zdrowotne nauczycieli i uczniów – dodał minister zdrowia Adam Niedzielski.
Kolejne luzowanie w szkołach ma wejść w życie 15 maja br. (a tak naprawdę w poniedziałek 17 maja br.). – Dzieci z klas IV-VIII i uczniowie klas średnich wrócą do szkół w trybie hybrydowym – poinformował premier. – Przywrócenie nauki hybrydowej w klasach IV-VIII i szkołach średnich odbywać się ma przy zachowaniu reżimu sanitarnego, czyli wietrzenia sal na przerwach i dezynfekcji w weekendy – dodał minister zdrowia. Tego dnia zniesiony też zostanie obowiązek noszenia maseczek na świeżym powietrzu.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych