Z prof. Krystyną Bieńkowską-Szewczyk, wirusologiem, kierownikiem Zakładu Biologii Molekularnej Wirusów w Uniwersytecie Gdańskim, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
W Polsce mamy ok. 100 przypadków indyjskiego wariantu koronawirusa, czyli wariantu Delta. Wakacje tuż-tuż, będziemy wyjeżdżać, przemieszczać się. Pojawiają się więc pytania: jak bardzo należy się go obawiać?
– Tych przypadków z pewnością jest więcej. Liczba ujawnionych przypadków zakażenia tym wariantem zależy od skali tzw. sekwencjonowania koronawirusa w próbkach pobranych od osób testowanych. W Polsce ta skala nadal jest zbyt ograniczona. Minister zdrowia Adam Niedzielski mówił niedawno, że przeznaczają na ten cel ok. 6,5 mln zł, ale od początku pandemii nie było na to prawie żadnych środków. Mimo to myśmy to robili, że tak powiem, z własnego zapału. Dla porównania: USA przeznaczyły na ten cel 1 mld dolarów, ponieważ władze zdają sobie sprawę, jak kluczowe jest poznawanie danych genetycznych wirusa. Wariantów mogą być tysiące. Większość z nich nie ma wielkiego znaczenia. Najgroźniejsze są te najbardziej udoskonalone wersje, czyli te, które mają najlepiej dopasowaną metodę wejścia do komórki ludzkiej. To one będą rozprzestrzeniać się o wiele skuteczniej. A jeśli chodzi o Deltę, to mamy w tej chwili dobre warunki, żeby wariant indyjski się rozprzestrzeniał. Odsetek ludzi zaszczepionych jest wciąż zbyt niski.
(…)
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety