W czasie zdalnej edukacji nauczyciele wykonali ogromną pracę, która pozwoliła uczniom zdobywać wiedzę mimo lockdownu. Pomagali rodzinom, sami się uczyli i praktycznie wymyślili szkołę na nowo
Do takich wniosków można dojść po lekturze raportu „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021” Fundacji Orange. Zgadzają się z nimi doświadczeni nauczyciele oraz eksperci edukacyjni, którzy wzięli udział w debacie towarzyszącej prezentacji dokumentu (o samym raporcie piszemy na s. 10-11).
– Przyjaciół poznaje się w biedzie, mówi polskie przysłowie. My także aspirujemy do roli przyjaciół polskiej szkoły. Dlatego nie mogliśmy przejść obojętnie wokół bardzo trudnych doświadczeń, jakie sprowadziła na nas pandemia w tak bezprecedensowej skali – podkreślił Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. To właśnie nauczyciele stali się „jedną z najbardziej poszkodowanych przez pandemię grup”. Zarówno ich, jak i uczniów oraz rodziców dotknął wielowymiarowy kryzys: społeczny, zdrowotny, ekonomiczny, zawodowy, a także dotyczący kondycji psychicznej.
Dlatego Fundacja jeszcze w ubiegłym roku postanowiła poznać potrzeby i oczekiwania nauczycieli, dylematy, lęki i trudności, z jakimi się mierzą.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety