Pytanie o to, na ile nauczyciel powinien dbać o charyzmę i najwyższą jakość tego, co i jak mówi, pozostawmy otwarte. Ale dla skuteczności nauczania czasem ważniejsza od wagi samego przekazu jest jego forma
Kiedy na łamach „Sceny” pisałem w poradniku dla instruktorów teatralnych o dykcji, przywołałem dwa cytaty:
„Artykulacja jest grzecznością aktorów, podobnie jak punktualność jest grzecznością królów i należy ją pielęgnować przez całe życie (…) gdyż zwracając się do publiczności, wypada być rozumianym, a więc wymawiać wyraźnie” – pisał Benoît-Constant Coquelin, wybitny aktor francuski.
Drugi cytat pochodził od mojej pani profesor z Akademii Teatralnej, aktorki Teatru Studio w Warszawie, Ireny Jun: „Dla mnie szalenie istotnym, jeśli nie podstawowym elementem porozumiewania się z widzem, jest element komunikatywności. Ja mam chorobliwą potrzebę komunikatywności!”.
Słowa odnoszące się do recytatorów i aktorów (zawodowych czy nie) to przesłanie także do nauczycieli. Trochę przewrotnie ten odcinek zaczyna się nie od omówienia wpływu dykcji na głos, ale od zachęty do doskonalenia warsztatu.
(…)
Kacper Gugała
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety