Z Elizą Bujalską, wiceburmistrzynią Mińska Mazowieckiego oraz byłą prezeską Fundacji Rozwoju Kulturowego EBU, rozmawia Aleksandra Kluj
W Mińsku Mazowieckim powstaje właśnie trzecie w Polsce centrum młodzieżowe. Co to jest za miejsce i z czego wynika fakt, że idea jego działania jest w Polsce zupełnie nieznana?
– Centrum młodzieżowe to przede wszystkim miejsce dla młodych ludzi. Dla tych, którzy już nie są dziećmi, ale nie są też w pełni dorośli, a co za tym idzie, nie mogą spędzać czasu w dowolny sposób. To miejsce niepodobne do młodzieżowego domu kultury, gdzie jest konkretna i zamknięta oferta różnych zajęć, nie jest to też klub sportowy, muzyczny, artystyczny, gdzie młodzież rozwija konkretne zdolności. Jest to otwarte, swobodne miejsce, gdzie każdy nastolatek może przyjść i spędzić czas. A skąd wynika nieznajomość koncepcji działania? Myślę, że u nas, w Polsce, nie rozróżniamy młodzieży od dzieci, nie bierzemy pod uwagę tego, że młody człowiek, gdy wchodzi w swoje nastoletnie lata, ma zupełnie inne potrzeby edukacyjne, rozwojowe, inaczej funkcjonuje w grupie, ma inne oczekiwania wobec dorosłych i specyficzne relacje z rówieśnikami. W związku z tym miejsca dla młodych muszą mieć inne cechy charakterystyczne niż miejsce dla dzieci.
(…)
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety