Od kwietnia tego roku, oprócz swojej podstawówki, pracuję też w prywatnym liceum. Jakoś trzeba zarobić na wkład własny do mieszkania i zapracować na zdolność kredytową, co przy nauczycielskiej pensji jest trudne. Ale dzisiaj nie o tym
W prywatnym LO (choć nie musi to być standard, tylko moje odczucia) od razu poczułem się ważnym członkiem społeczności, zadbano o mnie, wprowadzając wiele ułatwień umożliwiających skuteczne łączenie pełnego etatu w szkole publicznej i kilku godzin tutaj. Udało mi się złapać kontakt z uczniami i uzyskać dobre opinie od licealistów oraz ich rodziców. Dość powiedzieć, że dyrektorka tego liceum zaproponowała mi etat na czas nieokreślony. A kiedy nie zgodziłem się na podaną przez nią orientacyjną stawkę, złożyła mi propozycję nie do odrzucenia – zaproponowała mi zatrudnienie, w którym uzyskiwałbym ponad 150 proc. swoich dotychczasowych poborów. Oprócz tego w bonusie są małe klasy, działają komputery, nie szwankuje internet itd.
Długo się zastanawiałem nad ofertą, ponieważ – nie ukrywam tego w publikowanych na łamach Głosu Nauczycielskiego tekstach – biurokracja mnie męczy, a stale zwiększająca się kontrola kuratoriów bardzo niepokoi. Jedyną przeszkodą w zmianie miejsca pracy jest moje przeświadczenie, że edukacja powinna być darmowa i tak samo dostępna dla biednych i dla bogatych, dla tych z miast i ze wsi. Udałem się jednak do szefowej mojej publicznej szkoły i powiedziałem jej, że rozważam zmianę. Wyłożyłem, co mi nie pasuje, i zapytałem wprost, czy mam odchodzić, czy zostać. Odbyliśmy konstruktywną rozmowę, podczas której padło wiele obietnic. Czy zostaną spełnione – tego nie wiem, ale uznałem, że trzeba dać ostatnią szansę publicznej oświacie, choćby z powodu przywiązania do moich siódmoklasistów.
(..)
Dariusz Żółtowski
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety