Od marca ubiegłego roku Szkoła Podstawowa nr 74 im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu prowadzi wyjątkową współpracę z Polską Szkołą w Mediolanie, której patronem również jest ten wielki astronom
Jak zaczęła się ta współpraca? Żeby to wyjaśnić, warto przypomnieć wydarzenia z marca 2020 r., które w szczególny sposób wpłynęły na życie każdego z nas. Szkoła w czasie pandemii koronawirusa przeszła rewolucję. Nagle nasze domy przestały być już miejscem prywatnym i oazą spokoju. Z dnia na dzień zaczęły pełnić funkcję biura, sali konferencyjnej, a także szkoły.
Wszyscy starali się sprostać nowym wyzwaniom. Było to najbardziej widoczne w przypadku nauczycieli, którzy potrafili przeorganizować dotychczasowy model prowadzenia lekcji, stworzyć sieć współpracy i wymieniać się doświadczeniami dotyczącymi zdalnej rzeczywistości. Po roku pracy w cyfrowym świecie edukacji narzędzia TIK nie miały już dla nas żadnych tajemnic. Świat dostosował się do nowych realiów.
Kiedy po raz pierwszy ogłoszono tzw. lockdown, śledziliśmy informacje o narastającej sile pandemii w różnych krajach, a szczególnie we Włoszech. To właśnie o tym kraju mówiono jako o największym ognisku choroby w Europie. Telewizja pokazywała wzruszające nagrania z włoskich miast, których mieszkańcy, mimo dramatycznej sytuacji, nie tracili nadziei. Obostrzenia i zamknięcie w domach sprawiły, że Włosi wyszli na balkony, wspólnie śpiewali, dodawali sobie otuchy. Wielu Polaków mieszkających we Włoszech relacjonowało te wydarzenia, a stacje telewizyjne emitowały nagrania z włoskich szpitali, których sytuacja była dramatyczna.
(…)
Mateusz Zachciał – nauczyciel ze Szkoły Podstawowej nr 74 im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety