Z prof. Piotrem Długoszem, wicedyrektorem Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy patrząc na to, co dzieje się w parkach, na ulicach i plażach, możemy zamknąć ten rozdział i powiedzieć: „Pandemia się skończyła”?
– Absolutnie nikt nie powinien wieszczyć jej końca. Ona szybko nie da o sobie zapomnieć. Dla wielu z nas okres pandemii i izolacji społecznej był traumą, a wiemy, że posttraumatyczne symptomy mogą trwać minimum rok albo nawet dłużej. Dlatego nawet jeśli zachorowań będzie mniej, to skutki pandemii będziemy odczuwać jeszcze długo. Oczywiście część społeczeństwa zachowuje się tak, jakby pandemii nie było. Nie przejmuje się statystykami, żyje swoim życiem. Jest w tych zachowaniach jakiś zamysł, bo badania pokazują, że im więcej mówi się o tym w mediach, tym… gorzej. Nie chcemy już tego słuchać, czujemy się przelęknieni i bezradni, a pod naporem rozmaitych informacji i doniesień możemy odczuwać nawet wyczerpanie psychiczne.
Zrezygnowałby Pan z podawania danych o codziennej liczbie zakażeń, zgonów? A co z przekazywanymi kluczowymi informacjami na temat lockdownów, obostrzeń, rekomendacji sanitarnych?
– Wśród informacji są te bardziej ważne, mniej ważne i niespecjalnie ważne. Ale nie chodzi mi o to, by ich nie przekazywać. Raczej o to, że czasami sami musimy podjąć decyzję, aby się wyłączyć z pewnych spraw, żeby odpocząć, naładować akumulatory. Biorąc pod uwagę nasze zdrowie psychiczne, chyba nie ma innego wyjścia. Nie namawiam do tego, żeby nie przejmować się pandemią, ale by odpocząć od tego nadmiaru informacji.
(…)
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety