Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!


Nauczyciele patrzą na siebie dużo bardziej krytycznym okiem niż ci, którzy ich najlepiej znają – uczniowie i rodzice. Starają się, ale muszą się mierzyć z biurokracją, kiepskimi warunkami pracy, nagonką ze strony polityków

Do tych wszystkich przeszkód, które wpływają na postrzeganie swojego zawodu przez nauczycieli, dochodzi jeszcze ostatnie trudne doświadczenie związane z pracą w warunkach pandemii. O tym, jak nauczyciele patrzą na swój zawód, można przeczytać w raporcie „Między pasją a zawodem” Fundacji Orange.

Eksperci przyjrzeli się sytuacji nauczycieli z czterech perspektyw: ich samych, dyrektorów, uczniów oraz rodziców. Tak powstał dokument „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021”*. Przedstawiono w nim wyniki badania przeprowadzonego przez pracownię Kantar w okresie marzec-kwiecień 2021 r. W badaniu wzięło udział 1446 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rodziców dzieci w wieku szkolnym oraz uczniów szkół średnich. Z niektórymi uczestnikami badania przeprowadzono ponadto pogłębione wywiady indywidualne.

– Robimy wszystko, co możemy, żeby wspierać mądre nauczycielki i mądrych nauczycieli w budowaniu szkoły jutra – zapewnił Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. Raport ma być właśnie takim wsparciem i punktem wyjścia do planowania zmian.

Opinia społeczna nie zdaje sobie sprawę z tego, w jak skomplikowanej sytuacji znalazła się ta grupa zawodowa. „Wsparcie nauczycieli w ich trudnej sytuacji widzimy jako jedną z ich istotniejszych potrzeb. Obecnie mają za sobą okres nauki zdalnej, w którym z jednej strony ciążyły na nich ogromne oczekiwania, a z drugiej – musieli szybko zaadaptować się do nowej sytuacji. Nauczycielki i nauczyciele są przecież z reguły także rodzicami czy partnerami i borykają się z tymi samymi trudnościami, które znamy z własnego doświadczenia. Na fakt, że

 

psychospołeczna kondycja nauczycieli

znacznie się pogorszyła, wskazuje szereg przeprowadzanych w ostatnim czasie badań oraz świadectw publikowanych choćby w >>Głosie Nauczycielskim<< i serwisach edukacyjnych” – czytamy w raporcie.



(…)

 

Piotr Skura

 

Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021: