Już nie o dwie godziny, ale nawet o cztery może wzrosnąć pensum niektórych nauczycieli – taka propozycja padła podczas spotkania podzespołu (grupy roboczej) ds. wynagrodzeń i czasu pracy nauczycieli
Związek Nauczycielstwa Polskiego uważa, że dalsze rozmowy z resortem Przemysława Czarnka o zmianach w Karcie Nauczyciela nie mają sensu i domaga się „poważnego traktowania partnerów społecznych i odstąpienia od pozorowanych konsultacji”.
W drugiej połowie czerwca br. miały miejsce kolejne tury rozmów przedstawicieli MEiN, samorządów i nauczycielskich związków zawodowych. Spotkanie 16 czerwca br. dotyczyło systemu wynagradzania i czasu pracy nauczycieli. Dwa dni później, tj. 18 czerwca, ruszyła kolejna tura rozmów w podzespole ds. awansu zawodowego i oceny pracy, a także ds. odbiurokratyzowania edukacji. Negocjacje o kluczowych dla całego środowiska sprawach toczyły się w ramach ministerialnego Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty.
Wątpliwości w sprawie prawdziwych intencji, z jakimi resort Przemysława Czarnka przystępował do rozmów, pojawiły się już w maju br., gdy tylko rozmowy wystartowały. Na spotkaniu 16 czerwca br. kurtyna opadła. Według Krzysztofa Baszczyńskiego, wiceprezesa ZG ZNP, który wraz z Urszulą Woźniak, przewodniczącą Komisji Ochrony Pracy ZG, reprezentował tam Związek, dotychczasowe rozmowy w MEiN „przypominają farsę”. Przedstawiciele MEiN nawet nie chcą dyskutować o propozycjach zgłaszanych przez partnerów społecznych. Odmawiają też ujawniania swoich pomysłów przed posiedzeniami grup roboczych, chociaż ułatwiłoby to procedowanie, bo przedstawiciele związków zawodowych i korporacji samorządowych mogliby je wcześniej przeanalizować i wypracować swoje stanowisko.
– Najlepszym podsumowaniem tego, co się wydarzyło, był mój wniosek złożony po dwóch godzinach i 45 minutach, że może by jednak przerwać tę w sumie ciekawą rozmowę, ponieważ na sali nie było ministra. Wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski wyszedł bowiem po godzinie i zostawił nas z urzędnikami – relacjonował Głosowi Nauczycielskiemu Krzysztof Baszczyński.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety