Z Agnieszką Jankowiak-Maik, nauczycielką historii z Poznania, autorką bloga edukacyjnego „Babka od histy”, laureatką nagrody im. Ireny Sendlerowej (2020), rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Nie ma czegoś takiego jak autonomia szkół – mówi minister edukacji i nauki. Jak Pani widzi swoją przyszłość w szkole bez autonomii?
– Oczywiście, że zastanawiam się nad swoją przyszłością w szkole, ale sądzę, że wielu z nas obecnie zadaje sobie różne życiowe pytania. To nas nie nastraja optymistycznie, tylko czy jest w nas jeszcze energia, żeby protestować, sprzeciwiać się temu, co w planach ma ministerstwo? Boję się, że zbyt wielu z nas będzie chciało się od tego wszystkiego odciąć, że odejdzie zbyt wielu świetnych nauczycieli, a nowych wezmą z ulicy. Najbardziej przeraża mnie nie tylko wizja wzmocnienia roli kuratorów oświaty, ale też upartyjnienie szkoły w kompletnym oderwaniu od diagnoz i rekomendacji płynących ze środowiska od lat. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać. Może nie być czym oddychać.
Czego dziś potrzebuje nauczyciel, żeby wziąć głęboki wdech?
– Wolności. O nauczycielach mówiło się kiedyś, że to wolny zawód, i mimo że przepisy bywają nieznośne, a podstawa programowa pozostawia wiele do życzenia, jest archaiczna i przeładowana, to mamy – czy mieliśmy – tę wolność. Nie wiem, jakiego czasu obecnie używać – przeszłego czy teraźniejszego. Wydaje się, że po tych wszystkich słowach ministra… już tej wolności nie będzie. To bardzo przykra refleksja.
(…)
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety