Podczas omawiania „Potopu” Henryka Sienkiewicza przejęzyczyłem się i zamiast o Janie Kazimierzu, zacząłem nagle mówić o Jarosławie Kaczyńskim. Zdarzały mi się już gorsze wpadki językowe, uczniowie są więc do tego przyzwyczajeni. Sprawdziłem później zeszyty i przekonałem się, że notowali właściwie. O prezesie nie napisali ani słowa, pisali tylko o królu
Na następnej lekcji przejęzyczył się uczeń, gdy mówiąc o Andrzeju Kmicicu, niespodziewanie wspomniał o Antonim Macierewiczu. Podniosłem brwi ze zdziwienia, ale nie przerwałem uczniowskiego monologu. Nie będzie kocioł przyganiał garnkowi. Skoro ja popełniam błędy, uczeń też ma prawo. Upewniłem się tylko, czy klasa właściwie rozumie. Choć padło tu nazwisko Macierewicza, chodzi przecież o Kmicica. Nikogo innego, rzecz oczywista.
Na przerwie dyrektor zaprosił mnie do swojego gabinetu, aby zapytać, czy to prawda, że nieomal całą lekcję poświeciłem na wykład o samobójstwie. Zdziwiłem się niezmiernie, bo niczego takiego nie mogłem sobie przypomnieć. Donosiciel czy też skarżypyta musiał się pomylić. Szef miał jednak pełne zaufanie do informatora, uznał więc, że to ja nie chcę się przyznać. Boże mój, uderzyłem się w piersi, nigdy całą godzinę nie mówiłem o samobójstwie. Najwyżej minutę w związku z lekturą, ale żeby godzinę? To na pewno nie miało miejsca!
(…)
Dariusz Chętkowski
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety