Nauczyciele patrzą na siebie dużo bardziej krytycznym okiem niż ci, którzy ich najlepiej znają – uczniowie i rodzice. Starają się, ale muszą się mierzyć z biurokracją, kiepskimi warunkami pracy, nagonką ze strony polityków
Do tych wszystkich przeszkód, które wpływają na postrzeganie swojego zawodu przez nauczycieli, dochodzi jeszcze ostatnie trudne doświadczenie związane z pracą w warunkach pandemii. O tym, jak nauczyciele patrzą na swój zawód, można przeczytać w raporcie „Między pasją a zawodem” Fundacji Orange.
Eksperci przyjrzeli się sytuacji nauczycieli z czterech perspektyw: ich samych, dyrektorów, uczniów oraz rodziców. Tak powstał dokument „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021”*. Przedstawiono w nim wyniki badania przeprowadzonego przez pracownię Kantar w okresie marzec-kwiecień 2021 r. W badaniu wzięło udział 1446 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rodziców dzieci w wieku szkolnym oraz uczniów szkół średnich. Z niektórymi uczestnikami badania przeprowadzono ponadto pogłębione wywiady indywidualne.
– Robimy wszystko, co możemy, żeby wspierać mądre nauczycielki i mądrych nauczycieli w budowaniu szkoły jutra – zapewnił Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. Raport ma być właśnie takim wsparciem i punktem wyjścia do planowania zmian.
Opinia społeczna nie zdaje sobie sprawę z tego, w jak skomplikowanej sytuacji znalazła się ta grupa zawodowa. „Wsparcie nauczycieli w ich trudnej sytuacji widzimy jako jedną z ich istotniejszych potrzeb. Obecnie mają za sobą okres nauki zdalnej, w którym z jednej strony ciążyły na nich ogromne oczekiwania, a z drugiej – musieli szybko zaadaptować się do nowej sytuacji. Nauczycielki i nauczyciele są przecież z reguły także rodzicami czy partnerami i borykają się z tymi samymi trudnościami, które znamy z własnego doświadczenia. Na fakt, że
psychospołeczna kondycja nauczycieli
znacznie się pogorszyła, wskazuje szereg przeprowadzanych w ostatnim czasie badań oraz świadectw publikowanych choćby w >>Głosie Nauczycielskim<< i serwisach edukacyjnych” – czytamy w raporcie.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety