Zabrałem klasę na wycieczkę do sądu. Po budynku oprowadzał nas sędzia. Było bardzo miło aż do czasu, kiedy uczniowie zadali pytanie, czy wydaje wyroki pod naciskiem władzy. Sędzia uderzył się w piersi i huknął: „Nikt nie wywiera na mnie żadnych nacisków!”. Niestety, zrobił się przy tym czerwony jak cegła.
Spojrzał na zegarek, stwierdził, że ma pilną sprawę do załatwienia i się pożegnał. Następną osobą, z którą mieliśmy się spotkać, była pani prokurator. Na nasz widok powiedziała, że bardzo się cieszy. To dla niej przyjemność móc porozmawiać z młodymi ludźmi. Ma dziecko w liceum, więc problemy wieku nastoletniego to dla niej codzienność. Może mamy jakieś pytania?
Uczniowie mieli wiele pytań, ale zadali tylko jedno: „Czy jako prokurator odczuwa pani jakieś naciski ze strony władzy?” W odpowiedzi usłyszeli dokładnie to samo, co przed kwadransem powiedział sędzia. Pani prokurator zrobiła się purpurowa na twarzy, a z oczu buchał jej żywy ogień. Natychmiast też z nami się pożegnała, gdyż okazało się, że więcej nie ma nic do powiedzenia.
Mieliśmy w planach spotkanie z jeszcze jednym przedstawicielem wymiaru sprawiedliwości, ale musiało do niego dotrzeć, że uczniowie zadają niebezpieczne pytania. Poinformował nas bowiem przez aplikanta, że z ważnych powodów jest zmuszony odwołać spotkanie. Powody aplikant miał wypisane na twarzy, był bowiem cały czerwony. Uczniowie komentowali to w ten sposób, że pytania wprawdzie nie zadali, ale odpowiedź otrzymali. Czerwona twarz zdradza wszystko.
(…)
Dariusz Chętkowski
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety