Czy 25 czerwca kończy się coś jeszcze, prócz zajęć w szkołach? Wiele na to wskazuje, że żegnając rok szkolny 2020/2021, żegnamy też szkołę, jaką znaliśmy, jaką tworzyliśmy przez ostatnich 30 lat
Szkoła, do której wrócimy po wakacjach, może być już inna. Jaka? Bardziej centralistyczna, poddana ręcznemu sterowaniu, bardziej nasączona ideologią obozu rządzącego? W tym kierunku popychają polską edukację projekty ogłaszane przez rządzących. Chcą oni ulepić szkołę na własną modłę i wcale się z tym nie kryją. Minister Czarnek ogłosił „konserwatywną kontrrewolucję” w edukacji, a z tego, co mówi podczas tournée w mediach, wynika, że postrzega szkołę jako pole ideologicznej bitwy o rząd dusz. Brzmi to tragicznie, bo szkoła nie jest miejscem ani na rewolucję, ani na kontrrewolucję, ani tym bardziej na bitwę, po której zwykle zostają zgliszcza.
Dlatego wśród wielu nauczycieli, dyrektorów, samorządowców i rodziców narasta sprzeciw wobec planów ludzi z Szucha. Znowu – chyba po raz pierwszy od ogłoszenia reformy Anny Zalewskiej – czerwiec jest miesiącem protestów, pikiet, wieców i w tej atmosferze będzie rozbrzmiewać ostatni dzwonek w tym roku szkolnym. Jednak obecny minister tym się różni od Zalewskiej i od innych swoich poprzedników/poprzedniczek, że rozpruł istny worek z pomysłami i chce przeorać edukację wzdłuż i wszerz. Wcześniej nikt – jeśli się mylę, to sprostujcie – nie porywał się na tyle zmian naraz.
(…)
Jakub Rzekanowski
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety