Nadzieję czerpie ze spotkań z przyjaciółmi. Każdą lekcja jest dla niego przede wszystkim rozmową. Czyta to, co polecą mu uczniowie. Dariusz Martynowicz opowiada Głosowi o swojej pracy, pasjach i wartościach, których broni
A jak autonomia
Autonomia szkoły i autonomia nauczyciela oraz ucznia są dla mnie podstawą dobrego systemu edukacji. „Niech kształt mój rodzi się ze mnie, niech nie będzie robiony mi” – mówił Józio w „Ferdydurke”. Każda szkoła jest inna. I to cała jej społeczność powinna decydować o tym, jaka ma być, jakie wartości są w niej priorytetem. Centralizacja i nadmierna kontrola instytucji zewnętrznych nie sprzyjają ani rozwojowi, ani budowaniu atmosfery współpracy i partnerstwa.
B jak błędy
Są nieodłączną częścią procesu dydaktycznego. Są nieodłączną częścią życia, także więc i szkoły. Ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. Błędy popełniają i uczniowie, i nauczyciele. Warto potraktować błąd jako punkt wyjścia. Błąd nie powinien przekreślać, powinien być raczej refleksjotwórczy.
C jak czytanie
Czytam najchętniej wszystko, co polecą mi uczniowie, oraz… ich świetne prace. Uwielbiam ten moment, kiedy czytam ich spisane na papierze myśli, które powodują moje wzruszenie, albo myślę po prostu: wow! Ale to świetne! Nie zamykam się w jednym typie literatury.
D jak droga (do zawodu)
Najważniejsze na mojej drodze do zawodu nauczyciela było to, że poszedłem za mruczeniem swojego serca i nie wybrałem pracy lepiej płatnej czy prostszej, tylko tę, o której marzyłem od dawna. Robiłem i robię swoje bez względu na to, co myślą inni.
(…)
Cały tekst – tylko w Głosie nr 45-46 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 45-46/2021:
- Pełnym głosem. Czas na jasne deklaracje
- Felieton. Tylko dla zaszczepionych
- Edukacja. Spotkanie ZNP z liderem i parlamentarzystami PO
- Kolejny lockdown w oświacie to ostateczność – zapewniają rządzący politycy
- Tak resort edukacji odpowiada ZNP: Podnosząc pensum, podnosimy prestiż
- Spotkanie oświatowych związków w sprawie przygotowań do rozmów z premierem oraz ministrem edukacji
- Nie rozumiemy, dlaczego rząd nie chce korzystać z naszego doświadczenia w prowadzeniu telefonu zaufania 116 111
- Edukacja obywatelska potrzebna od zaraz
- Udział Związku w działaniach Naczelnego Komitetu Narodowego i w walce o niepodległość Polski (1914-1918)
- XVIII Dzień Związkowca. Śląsk celebruje wspólnotę związkową
- Felieton. Absurd goni absurd
- Dostałam oświadczenia, w których rodzice insynuowali, że pobieram w szkole wymazy na COVID-19
- Ważny, poruszający… „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego już na ekranach kin
- Instytut Bezpieczeństwa Społecznego: Spodziewamy się rozwoju radykalizacji poglądów i postaw w Polsce
- Emocje – balast czy supermoce? Jak radzić sobie ze strachem przed globalnymi procesami
- Proszę powtórzyć! Cykl o dykcji dla nauczycieli (2)
- Felieton. Polska ortografia jest dobrowolna
- Felieton. Kolejna krucjata pana Czarnka
- Szkolni koordynatorzy programu UODO szkolili się online (27- 28 października br.)
- Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie i historii: Brak jasnego przekazu nowego przedmiotu budzi nieufność
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada (2)
- VII Mistrzostwa Polski Nauczycieli i Pracowników Oświaty w Wędkarstwie Spławikowym – Ostróda 2021
- Casus. Wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę
- Pytanie do eksperta. Zapomoga zdrowotna