Z Jackiem Purskim, prezesem Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Zapobieganie radykalizacji młodych ludzi w internecie poprzez zwiększenie ich świadomości dotyczącej powszechnych błędów poznawczych PRECOBIAS – to nazwa realizowanego przez Was projektu współfinansowanego ze środków KE. Które z radykalnych zachowań młodych ludzi najbardziej Pana poruszają?
– Postaw i poglądów, które spełniają znamiona radykalizacyjne, jest całkiem sporo, widać je wyraźnie także wśród części uczniów w polskiej szkole. Problem polega na tym, że proces radykalizacji jest raczej słabo rozpoznany. I owszem, nauczycielom bardzo często znane jest zjawisko mowy nienawiści, które często nazywamy błędnie hejtem, ale jest też symbolika, która pojawia się na koszulkach, znaczkach, naklejkach itp. Kiedy wchodzimy do szkół ze szkoleniami z tematu wczesnej prewencji radykalizacji, to nauczyciele często reagują: my to widzimy, my to znamy, ale nikt nam tego nie nazwał.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 45-46 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 45-46/2021:
- Pełnym głosem. Czas na jasne deklaracje
- Felieton. Tylko dla zaszczepionych
- Edukacja. Spotkanie ZNP z liderem i parlamentarzystami PO
- Kolejny lockdown w oświacie to ostateczność – zapewniają rządzący politycy
- Tak resort edukacji odpowiada ZNP: Podnosząc pensum, podnosimy prestiż
- Spotkanie oświatowych związków w sprawie przygotowań do rozmów z premierem oraz ministrem edukacji
- Alfabet Dariusza Martynowicza – Nauczyciela Roku 2021
- Nie rozumiemy, dlaczego rząd nie chce korzystać z naszego doświadczenia w prowadzeniu telefonu zaufania 116 111
- Edukacja obywatelska potrzebna od zaraz
- Udział Związku w działaniach Naczelnego Komitetu Narodowego i w walce o niepodległość Polski (1914-1918)
- XVIII Dzień Związkowca. Śląsk celebruje wspólnotę związkową
- Felieton. Absurd goni absurd
- Dostałam oświadczenia, w których rodzice insynuowali, że pobieram w szkole wymazy na COVID-19
- Ważny, poruszający… „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego już na ekranach kin
- Emocje – balast czy supermoce? Jak radzić sobie ze strachem przed globalnymi procesami
- Proszę powtórzyć! Cykl o dykcji dla nauczycieli (2)
- Felieton. Polska ortografia jest dobrowolna
- Felieton. Kolejna krucjata pana Czarnka
- Szkolni koordynatorzy programu UODO szkolili się online (27- 28 października br.)
- Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie i historii: Brak jasnego przekazu nowego przedmiotu budzi nieufność
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada (2)
- VII Mistrzostwa Polski Nauczycieli i Pracowników Oświaty w Wędkarstwie Spławikowym – Ostróda 2021
- Casus. Wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę
- Pytanie do eksperta. Zapomoga zdrowotna