Tak resort edukacji odpowiada ZNP: Podnosząc pensum, podnosimy prestiż


Ministerstwo odpowiedziało na krytyczną opinię Związku w sprawie proponowanych zmian w pragmatyce nauczycielskiej, dotyczących m.in. podniesienia pensum. MEiN twierdzi, że jedynie… porządkuje czas pracy

Pod koniec października br. resort edukacji przekazał Związkowi Nauczycielstwa Polskiego odpowiedź na stanowisko Zarządu Głównego ZNP w sprawie zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli, które wpłynęło do MEiN 8 października 2021 r. Pisemnej, niespełna dwustronicowej odpowiedzi udzielił wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski. W swoim piśmie odwołuje się do prestiżu zawodu, wspomina o… porządkowaniu spraw i (tak!) realizacji postulatów środowiska. Nie przytacza jednak wyników badań ani nie powołuje się na opinie i ekspertyzy, które uzasadniałyby proponowane przez MEiN zmiany. Nie pisze również o celu takich, a nie innych propozycji MEiN ani o ich możliwych skutkach.

 

Spełnienie postulatów. Czyżby?

Wiceminister Piontkowski uważa – cytujemy jego pismo – że „właściwy wizerunek nauczycieli w odbiorze społecznym, oddający prestiż tego zawodu, jest bardzo ważny dla powodzenia wysiłków podejmowanych na rzecz kształcenia i wychowania młodego pokolenia”. I co w związku z tym? Jego zdaniem rangę zawodu należy wzmacniać właściwym wynagrodzeniem i warunkami pracy. „Jednakże należy pamiętać, że to wiedza merytoryczna oraz pedagogiczna kadry nauczającej, postawa otwartości oraz wrażliwości na potrzeby uczniów budują zaufanie i szacunek uczniów i rodziców do nauczycieli” – dodaje wiceszef MEiN. Co jeszcze znajdziemy w jego piśmie, oprócz tak ogólnikowych stwierdzeń?



(…)

 

Magdalena Kaszulanis

 

Więcej – GN nr 45-46 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 45-46/2021: