Ministerstwo odpowiedziało na krytyczną opinię Związku w sprawie proponowanych zmian w pragmatyce nauczycielskiej, dotyczących m.in. podniesienia pensum. MEiN twierdzi, że jedynie… porządkuje czas pracy
Pod koniec października br. resort edukacji przekazał Związkowi Nauczycielstwa Polskiego odpowiedź na stanowisko Zarządu Głównego ZNP w sprawie zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli, które wpłynęło do MEiN 8 października 2021 r. Pisemnej, niespełna dwustronicowej odpowiedzi udzielił wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski. W swoim piśmie odwołuje się do prestiżu zawodu, wspomina o… porządkowaniu spraw i (tak!) realizacji postulatów środowiska. Nie przytacza jednak wyników badań ani nie powołuje się na opinie i ekspertyzy, które uzasadniałyby proponowane przez MEiN zmiany. Nie pisze również o celu takich, a nie innych propozycji MEiN ani o ich możliwych skutkach.
Spełnienie postulatów. Czyżby?
Wiceminister Piontkowski uważa – cytujemy jego pismo – że „właściwy wizerunek nauczycieli w odbiorze społecznym, oddający prestiż tego zawodu, jest bardzo ważny dla powodzenia wysiłków podejmowanych na rzecz kształcenia i wychowania młodego pokolenia”. I co w związku z tym? Jego zdaniem rangę zawodu należy wzmacniać właściwym wynagrodzeniem i warunkami pracy. „Jednakże należy pamiętać, że to wiedza merytoryczna oraz pedagogiczna kadry nauczającej, postawa otwartości oraz wrażliwości na potrzeby uczniów budują zaufanie i szacunek uczniów i rodziców do nauczycieli” – dodaje wiceszef MEiN. Co jeszcze znajdziemy w jego piśmie, oprócz tak ogólnikowych stwierdzeń?
(…)
Magdalena Kaszulanis
Więcej – GN nr 45-46 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 45-46/2021:
- Pełnym głosem. Czas na jasne deklaracje
- Felieton. Tylko dla zaszczepionych
- Edukacja. Spotkanie ZNP z liderem i parlamentarzystami PO
- Kolejny lockdown w oświacie to ostateczność – zapewniają rządzący politycy
- Spotkanie oświatowych związków w sprawie przygotowań do rozmów z premierem oraz ministrem edukacji
- Alfabet Dariusza Martynowicza – Nauczyciela Roku 2021
- Nie rozumiemy, dlaczego rząd nie chce korzystać z naszego doświadczenia w prowadzeniu telefonu zaufania 116 111
- Edukacja obywatelska potrzebna od zaraz
- Udział Związku w działaniach Naczelnego Komitetu Narodowego i w walce o niepodległość Polski (1914-1918)
- XVIII Dzień Związkowca. Śląsk celebruje wspólnotę związkową
- Felieton. Absurd goni absurd
- Dostałam oświadczenia, w których rodzice insynuowali, że pobieram w szkole wymazy na COVID-19
- Ważny, poruszający… „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego już na ekranach kin
- Instytut Bezpieczeństwa Społecznego: Spodziewamy się rozwoju radykalizacji poglądów i postaw w Polsce
- Emocje – balast czy supermoce? Jak radzić sobie ze strachem przed globalnymi procesami
- Proszę powtórzyć! Cykl o dykcji dla nauczycieli (2)
- Felieton. Polska ortografia jest dobrowolna
- Felieton. Kolejna krucjata pana Czarnka
- Szkolni koordynatorzy programu UODO szkolili się online (27- 28 października br.)
- Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie i historii: Brak jasnego przekazu nowego przedmiotu budzi nieufność
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada (2)
- VII Mistrzostwa Polski Nauczycieli i Pracowników Oświaty w Wędkarstwie Spławikowym – Ostróda 2021
- Casus. Wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę
- Pytanie do eksperta. Zapomoga zdrowotna