Doniesienia o koronawirusie, sytuacji na granicy polsko-białoruskiej lub zmianie klimatu mogą powodować strach, złość, niezrozumienie. Warto w szkole rozmawiać z uczniami i uczennicami o tych globalnych wyzwaniach i zaopiekować się emocjami, które powodują
Nauczyciele i nauczycielki, zastanawiając się nad poruszaniem kontrowersyjnych bądź trudnych tematów, mogą czuć wiele obaw. Czy posiadam wystarczającą wiedzę? Czy w szkole jest miejsce na tematy, które potencjalnie mogą zantagonizować uczestników dyskusji? Czy poradzę sobie z emocjami, które tematyka wywołuje u uczniów? Czy rodzice nie będą oburzeni?
W krótkim artkule spróbujemy zwrócić uwagę nie tylko na to, dlaczego warto dyskutować o bieżących wyzwaniach i problemach, ale również – jak robić to w sposób bezpieczny, wartościowy, uczący i budujący kompetencje uczniów i uczennic. Jak podjąć dyskusję i radzić sobie z emocjami uczniów (i własnymi), jakie sytuacje edukacyjne pomogą nam modelować zachowania sprzyjające samoświadomości emocjonalnej młodych ludzi. Wreszcie – co być może najważniejsze – dlaczego nauczyciel i wychowawca nie może i nie powinien abstrahować od uczniowskich emocji w różnych kontekstach edukacji formalnej, jeśli chce być skuteczny.
Emocje nie bez znaczenia
Ważne!
Niezależnie od tego, czy i w jaki sposób tematyka emocji pojawia się w szkolnych programach nauczania i aktywnościach uczniów, należy mieć świadomość, że komponent emocjonalny jest niezwykle ważnym czynnikiem mającym wpływ na proces uczenia się i budowane kompetencje – pozytywny (zwiększający zaangażowanie uczniów w proces uczenia się, ułatwiający uczenie się) bądź negatywny (utrudniający zdobywanie wiedzy, jej przechowywanie, przywoływanie i wykorzystywanie w zmienionym kontekście).
(…)
Magdalena Fac-Skhirtladze
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Więcej – GN nr 45-46 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 45-46/2021:
- Pełnym głosem. Czas na jasne deklaracje
- Felieton. Tylko dla zaszczepionych
- Edukacja. Spotkanie ZNP z liderem i parlamentarzystami PO
- Kolejny lockdown w oświacie to ostateczność – zapewniają rządzący politycy
- Tak resort edukacji odpowiada ZNP: Podnosząc pensum, podnosimy prestiż
- Spotkanie oświatowych związków w sprawie przygotowań do rozmów z premierem oraz ministrem edukacji
- Alfabet Dariusza Martynowicza – Nauczyciela Roku 2021
- Nie rozumiemy, dlaczego rząd nie chce korzystać z naszego doświadczenia w prowadzeniu telefonu zaufania 116 111
- Edukacja obywatelska potrzebna od zaraz
- Udział Związku w działaniach Naczelnego Komitetu Narodowego i w walce o niepodległość Polski (1914-1918)
- XVIII Dzień Związkowca. Śląsk celebruje wspólnotę związkową
- Felieton. Absurd goni absurd
- Dostałam oświadczenia, w których rodzice insynuowali, że pobieram w szkole wymazy na COVID-19
- Ważny, poruszający… „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego już na ekranach kin
- Instytut Bezpieczeństwa Społecznego: Spodziewamy się rozwoju radykalizacji poglądów i postaw w Polsce
- Proszę powtórzyć! Cykl o dykcji dla nauczycieli (2)
- Felieton. Polska ortografia jest dobrowolna
- Felieton. Kolejna krucjata pana Czarnka
- Szkolni koordynatorzy programu UODO szkolili się online (27- 28 października br.)
- Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie i historii: Brak jasnego przekazu nowego przedmiotu budzi nieufność
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada (2)
- VII Mistrzostwa Polski Nauczycieli i Pracowników Oświaty w Wędkarstwie Spławikowym – Ostróda 2021
- Casus. Wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę
- Pytanie do eksperta. Zapomoga zdrowotna