Z dr. hab. Pawłem Kubickim, ekonomistą i socjologiem ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, rozmawia Piotr Skura
Poprosili Państwo nauczycieli, aby prowadzili pamiętniki i opisywali w nich swoje doświadczenia związane z pandemią i pracą zdalną w tym okresie. Jaki jest cel tego projektu?
– Na wstępie doprecyzuję, że zwróciliśmy się do wszystkich dorosłych Polaków o opisanie swojego życia codziennego w czasach koronawirusa, czyli w tym wypadku od jesieni 2020 r. do końca marca 2021 r. Szczególnie cenne będą jednak dla nas pamiętniki nauczycieli, bo one skupiają jak w soczewce grupowy i indywidualny punkt widzenia. Z perspektywy życia nauczycielskiego, ale też rodziców dzieci w wieku szkolnym kluczowym elementem tego życia i zmiany wywołanej koronawirusem jest właśnie edukacja i praca zdalna. Wracając do pytania o cel, to najprościej mówiąc, chcemy wiedzieć, co pandemia zrobiła z naszym życiem, jak sobie radzimy w pracy i w gospodarstwie domowym, z jakiego wsparcia korzystamy, a może udzielamy go innym, wreszcie – co można by było zrobić lepiej. To nie jest czysta ciekawość. Choć nie ukrywam, że lektura pamiętników jest fascynująca i uwielbiamy w zespole poznawać różne światy i rodziny poprzez pamiętniki, to jednak pamiętamy, że przede wszystkim jesteśmy badaczami. Zajmujemy się ekonomią, socjologią, polityką społeczną i edukacją, a lektura pamiętników pozwala nam połączyć czasami abstrakcyjne decyzje polityczne i prawo z praktyką i doświadczeniami ludzi.
To już druga edycja konkursu, w którym nauczyciele mogli podzielić się z naukowcami swoimi doświadczeniami dotyczącymi pracy w okresie pandemii.
– Po pierwszej edycji konkursu na pamiętniki, która trwała od marca do lipca 2020 r., gdy otrzymaliśmy wiele pamiętników nauczycielskich, zorientowaliśmy się, że edukacja jest właśnie tym obszarem życia, który przez pandemię zmienił się w bardzo dużym stopniu. Dlatego poprosiliśmy o współpracę i patronat Związek Nauczycielstwa Polskiego, z którym już przed laty nasz instytut organizował konkurs pamiętnikarski. Zderzenie deklaracji i prowadzonej polityki władz z tzw. biurokracją pierwszego kontaktu, czyli w tym przypadku właśnie doświadczenia nauczycieli starających się dostosować dzięki własnej ciężkiej pracy do zmieniającej się rzeczywistości, jest tym obszarem, któremu musimy się przyjrzeć ze szczególną uwagą.
(…)
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2020:
- Komentarz: Rok na zdalnym
- Felieton: Praca domowa przed świętami
- Projekt Głosu i Fundacji Orange. Uczę innych – dbam o siebie
- Zanim nauczyciele dostaną szczepionkę, zostaną najpewniej przetestowani
- Związek walczy w Sejmie i Senacie o podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli
- MEN walczy bardziej z nauczycielami niż o nauczycieli
- W Sejmie o zdalnej edukacji. Kto odpowiada za problemy? MEN się nie poczuwa
- Polscy uczniowie w badaniu TIMSS 2019. Co należy poprawić w kształceniu najmłodszych?
- Promocja. Dziedziczenie oszczędności z PPK i podział środków w przypadku rozwodu
- Troska o zdrowie psychiczne nauczycieli jest troską o zdrowie psychiczne uczniów
- Badanie: Stres, stany depresyjne, przemęczenie. Cena zdalnej edukacji jest wysoka
- Szczepionki. Ryzyko powikłań czy ryzyko ciężkiego przejścia COVID-19? Trzeba to rozważyć…
- Klimatolog: Kurtki puchowe nadal będą nam potrzebne
- 100 lat temu w Głosie. Wojna, szkolna bieda i niskie zarobki
- Felieton: Lolą po plecach
- Dyrektor przedszkola: Wiele procedur wypracowanych w czasie pandemii zachowamy na stałe
- Duże pieniądze, a jakie efekty? NIK o wydatkach państwa na programy i projekty sportowe
- Felieton. Boli mnie głowa
- Pomoc dla pacjentów chorych na COVID-19: Potrzebna jest woda i wielkie serce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (2)
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (24)
- Felieton. Ściągać też można uczciwie
- Naszym priorytetowym kierunkiem jest nauczanie języka i kultury polskiej nauczycieli szkół polskich
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku. Jak zostać mianowanym?
- Nadesłane do Głosu. List OD Świętego Mikołaja