Chcemy wiedzieć, co pandemia zrobiła z naszym życiem


Z dr. hab. Pawłem Kubickim, ekonomistą i socjologiem ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, rozmawia Piotr Skura

Poprosili Państwo nauczycieli, aby prowadzili pamiętniki i opisywali w nich swoje doświadczenia związane z pandemią i pracą zdalną w tym okresie. Jaki jest cel tego projektu?
– Na wstępie doprecyzuję, że zwróciliśmy się do wszystkich dorosłych Polaków o opisanie swojego życia codziennego w czasach koronawirusa, czyli w tym wypadku od jesieni 2020 r. do końca marca 2021 r. Szczególnie cenne będą jednak dla nas pamiętniki nauczycieli, bo one skupiają jak w soczewce grupowy i indywidualny punkt widzenia. Z perspektywy życia nauczycielskiego, ale też rodziców dzieci w wieku szkolnym kluczowym elementem tego życia i zmiany wywołanej koronawirusem jest właśnie edukacja i praca zdalna. Wracając do pytania o cel, to najprościej mówiąc, chcemy wiedzieć, co pandemia zrobiła z naszym życiem, jak sobie radzimy w pracy i w gospodarstwie domowym, z jakiego wsparcia korzystamy, a może udzielamy go innym, wreszcie – co można by było zrobić lepiej. To nie jest czysta ciekawość. Choć nie ukrywam, że lektura pamiętników jest fascynująca i uwielbiamy w zespole poznawać różne światy i rodziny poprzez pamiętniki, to jednak pamiętamy, że przede wszystkim jesteśmy badaczami. Zajmujemy się ekonomią, socjologią, polityką społeczną i edukacją, a lektura pamiętników pozwala nam połączyć czasami abstrakcyjne decyzje polityczne i prawo z praktyką i doświadczeniami ludzi.

To już druga edycja konkursu, w którym nauczyciele mogli podzielić się z naukowcami swoimi doświadczeniami dotyczącymi pracy w okresie pandemii.
– Po pierwszej edycji konkursu na pamiętniki, która trwała od marca do lipca 2020 r., gdy otrzymaliśmy wiele pamiętników nauczycielskich, zorientowaliśmy się, że edukacja jest właśnie tym obszarem życia, który przez pandemię zmienił się w bardzo dużym stopniu. Dlatego poprosiliśmy o współpracę i patronat Związek Nauczycielstwa Polskiego, z którym już przed laty nasz instytut organizował konkurs pamiętnikarski. Zderzenie deklaracji i prowadzonej polityki władz z tzw. biurokracją pierwszego kontaktu, czyli w tym przypadku właśnie doświadczenia nauczycieli starających się dostosować dzięki własnej ciężkiej pracy do zmieniającej się rzeczywistości, jest tym obszarem, któremu musimy się przyjrzeć ze szczególną uwagą.

(…)



Więcej  – GN nr 51-52 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2020: