Polscy uczniowie w badaniu TIMSS 2019. Co należy poprawić w kształceniu najmłodszych?


Wyniki polskich czwartoklasistów z matematyki w ciągu czterech lat znacząco się pogorszyły. Wyniki uczniów najlepszych nie zmieniły się, spadły natomiast osiągnięcia uczniów na średnim i niskim poziomie

TIMSS to porównawcze badanie osiągnięć 10-latków w matematyce i przyrodzie organizowane od 1995 r. przez IEA – Międzynarodowe Konsorcjum Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych założone przez instytuty badawcze i agencje rządowe ok. 60 krajów. W 2019 r. wzięło w nim udział 58 krajów.

Badanie odbywa się co cztery lata. Polska po raz pierwszy wzięła udział w TIMSS w 2011 r., wtedy badano trzecioklasistów (dzieci miały wtedy średnio 9,9 lat). Od edycji z 2015 r. test rozwiązywały dzieci o rok starsze.

„Najwyższe wyniki osiągnęły kraje z Azji: Singapur (625), Hongkong (602), Korea (600), Tajwan (599) i Japonia (593). Polscy uczniowie ze średnim wynikiem 520 pkt uplasowali się na 26. miejscu wśród 58 krajów biorących udział w badaniu. Wyniki wielu innych czwartoklasistów są jednak statystycznie podobne do wyników Polski – porównywalny rezultat uzyskali uczniowie z Portugalii, Danii, Węgier, Turcji, Szwecji, Niemiec, Australii, Azerbejdżanu, Bułgarii i Włoch. 19 krajów osiągnęło wynik istotnie lepszy niż Polska” – czytamy w „Policy Note 1/2020. Co potrafią polscy czwartoklasiści? Wyniki badania TIMSS 2019” – analizie przygotowanej przez dr. hab. Macieja Jakubowskiego i dr. Tomasza Gajderowicza z Evidence Institute, przy współpracy z ZNP.

(…)



Piotr Skura

Więcej  – GN nr 51-52 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2020: