Nie będę kłamał – w szkole zdarzało mi się ściągać. Zawsze się bałem wsypy, ale czasem uciekałem się do tej metody. Czy się tego wstydzę? Nie. Samo zrobienie ściągi z niemieckiego było nauką, paradoksalnie dzięki zrobieniu jej nie musiałem potem ściągać na sprawdzianie. Pewnie każdy tak miał. Zresztą w polskim systemie wszystko weryfikują egzaminy, które ja szczęśliwie mam za sobą.
Nauki w polskiej szkole było i jest dużo. Nie dziwię się więc uczniom, że zdarza im się testować inteligencję/spostrzegawczość/cierpliwość (proszę sobie wybrać) nauczycieli. Tak zbudowany jest świat. Uczniowie ściągali i będą ściągać. Pogodziłem się z tym, jeszcze zanim rozpocząłem pracę w szkole. Próbuję to minimalizować, pozwalając uczniom poprawiać każdą pracę do skutku i wpisując do dziennika tylko najlepszy wynik. Staram się unikać wiedzy encyklopedycznej i sprawdzać umiejętności. Wymagam od uczniów rozumienia pojęć, a nie przytaczania ich definicji. Nieraz robię sprawdziany, które można pisać z notatkami. Dzięki temu, nawet gdybym wyszedł z sali, pewnie część uczniów pracowałaby uczciwie.
(…)
Dariusz Żółtowski, nauczyciel języka polskiego
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2020:
- Komentarz: Rok na zdalnym
- Felieton: Praca domowa przed świętami
- Projekt Głosu i Fundacji Orange. Uczę innych – dbam o siebie
- Zanim nauczyciele dostaną szczepionkę, zostaną najpewniej przetestowani
- Związek walczy w Sejmie i Senacie o podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli
- MEN walczy bardziej z nauczycielami niż o nauczycieli
- W Sejmie o zdalnej edukacji. Kto odpowiada za problemy? MEN się nie poczuwa
- Chcemy wiedzieć, co pandemia zrobiła z naszym życiem
- Polscy uczniowie w badaniu TIMSS 2019. Co należy poprawić w kształceniu najmłodszych?
- Promocja. Dziedziczenie oszczędności z PPK i podział środków w przypadku rozwodu
- Troska o zdrowie psychiczne nauczycieli jest troską o zdrowie psychiczne uczniów
- Badanie: Stres, stany depresyjne, przemęczenie. Cena zdalnej edukacji jest wysoka
- Szczepionki. Ryzyko powikłań czy ryzyko ciężkiego przejścia COVID-19? Trzeba to rozważyć…
- Klimatolog: Kurtki puchowe nadal będą nam potrzebne
- 100 lat temu w Głosie. Wojna, szkolna bieda i niskie zarobki
- Felieton: Lolą po plecach
- Dyrektor przedszkola: Wiele procedur wypracowanych w czasie pandemii zachowamy na stałe
- Duże pieniądze, a jakie efekty? NIK o wydatkach państwa na programy i projekty sportowe
- Felieton. Boli mnie głowa
- Pomoc dla pacjentów chorych na COVID-19: Potrzebna jest woda i wielkie serce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (2)
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (24)
- Naszym priorytetowym kierunkiem jest nauczanie języka i kultury polskiej nauczycieli szkół polskich
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku. Jak zostać mianowanym?
- Nadesłane do Głosu. List OD Świętego Mikołaja