Ze Sławomirem Broniarzem, prezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego, rozmawia Piotr Skura
W 2020 r. polska szkoła uczyła praktycznie w warunkach stanu wyjątkowego. Jak to wpłynie na nauczycieli, na uczniów?
– W bardzo różny sposób. Utrzymywanie się zdalnej edukacji przez tak długi czas pogłębiło nierówności w dostępie do oświaty. To ogromny problem. Pojawiły się też zjawiska do tej pory niespotykane, które miały bardzo duży wpływ na kondycję zawodu nauczyciela i samych nauczycieli. Naukowcy zwracają uwagę, że pojawiły się nowe stresory, czyli zdarzenia lub bodźce wywołujące stres, które do tej pory, jeżeli występowały, to w ograniczonym wymiarze. Wszyscy ponosimy tego konsekwencje. Powszechne stało się zjawisko zrywania kontaktów międzyludzkich. Pojawiło się natomiast negatywne zjawisko braku czytelnego podziału na pracę i dom. W wielu nauczycielskich rodzinach jedno zlało się z drugim. Nauczyciele non stop byli w pracy – swój dzień zawodowy rozpoczynali o 6 rano, a kończyli o 23 przygotowaniami do kolejnego dnia zdalnej nauki. To musi się odbić na każdym człowieku, nawet najzdrowszym i znajdującym się w najlepszej kondycji.
Nauczyciele musieli stworzyć swój warsztat pracy na nowo, to wymagało ogromnego wysiłku.
– Pojawiła się potrzeba całkowitej zmiany metod pracy w związku z przejściem na zdalne nauczanie.
(…)
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2020:
- Komentarz: Rok na zdalnym
- Felieton: Praca domowa przed świętami
- Projekt Głosu i Fundacji Orange. Uczę innych – dbam o siebie
- Zanim nauczyciele dostaną szczepionkę, zostaną najpewniej przetestowani
- Związek walczy w Sejmie i Senacie o podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli
- W Sejmie o zdalnej edukacji. Kto odpowiada za problemy? MEN się nie poczuwa
- Chcemy wiedzieć, co pandemia zrobiła z naszym życiem
- Polscy uczniowie w badaniu TIMSS 2019. Co należy poprawić w kształceniu najmłodszych?
- Promocja. Dziedziczenie oszczędności z PPK i podział środków w przypadku rozwodu
- Troska o zdrowie psychiczne nauczycieli jest troską o zdrowie psychiczne uczniów
- Badanie: Stres, stany depresyjne, przemęczenie. Cena zdalnej edukacji jest wysoka
- Szczepionki. Ryzyko powikłań czy ryzyko ciężkiego przejścia COVID-19? Trzeba to rozważyć…
- Klimatolog: Kurtki puchowe nadal będą nam potrzebne
- 100 lat temu w Głosie. Wojna, szkolna bieda i niskie zarobki
- Felieton: Lolą po plecach
- Dyrektor przedszkola: Wiele procedur wypracowanych w czasie pandemii zachowamy na stałe
- Duże pieniądze, a jakie efekty? NIK o wydatkach państwa na programy i projekty sportowe
- Felieton. Boli mnie głowa
- Pomoc dla pacjentów chorych na COVID-19: Potrzebna jest woda i wielkie serce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (2)
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (24)
- Felieton. Ściągać też można uczciwie
- Naszym priorytetowym kierunkiem jest nauczanie języka i kultury polskiej nauczycieli szkół polskich
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku. Jak zostać mianowanym?
- Nadesłane do Głosu. List OD Świętego Mikołaja