Z dr Agnieszką Szajner, prodziekan Wydziału Humanistycznego Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie (PUNO) w Londynie, rozmawia Leszek Wątróbski
Do Londynu przyjechała Pani z Grecji.
– Przyjechałam zaraz po obronie pracy doktorskiej w Polsce w 2013 r. w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Wcześniej przez 15 lat mieszkałam w Atenach, gdzie prowadziłam Centrum Edukacji Zawodowej i Artystycznej, a także byłam nauczycielką muzyki w szkole polskiej im. Z. Mineyki przy Ambasadzie RP w Atenach. W Polsce, po wieloletnich greckich doświadczeniach, nie widziałam dla siebie miejsca. Przeszkadzało mi to, że ksenofobia staje się, niestety, wartością akceptowaną w wielu grupach społecznych. Grecja też jest pod pewnymi względami krajem ksenofobicznym, jednak jest zdecydowanie bardziej krajem multikulturowym. I ta wielokulturowość do mnie przemawia. Między innymi właśnie dlatego zdecydowałam się na wyjazd do Londynu.
To był 2014 r. Swoje pierwsze kroki skierowałam do Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie – uczelni zasłużonej dla polskości. Porozmawiajmy więc o jej historii.
– Historia PUNO jest tak samo skomplikowana jak losy polskiego wychodźstwa niepodległościowego. Po kampanii wrześniowej 1939 r. wielu polskich profesorów znalazło się poza granicami kraju, głównie we Francji. Tam też, przy wsparciu francuskich władz, w grudniu 1939 r. w Paryżu powołano do życia Polski Uniwersytet za Granicą. Klęska Francji w czerwcu 1940 r. spowodowała jednak ucieczkę polskiego środowiska akademickiego. Duża ich część przybyła do Wielkiej Brytanii, inna wyemigrowała do Ameryki Północnej. Polscy naukowcy mogli liczyć na wsparcie Zrzeszenia Profesorów i Docentów, którzy pomagali im zainstalować się na angielskich uniwersytetach. Wtedy to powstały polskie wydziały: Wydział Prawa w Oxfordzie, Wydział Lekarski w Edynburgu, Polska Szkoła Architektury oraz Wydział Weterynaryjny w Liverpoolu. Działał także Polish University College przy Uniwersytecie Londyńskim.
(…)
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2020:
- Komentarz: Rok na zdalnym
- Felieton: Praca domowa przed świętami
- Projekt Głosu i Fundacji Orange. Uczę innych – dbam o siebie
- Zanim nauczyciele dostaną szczepionkę, zostaną najpewniej przetestowani
- Związek walczy w Sejmie i Senacie o podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli
- MEN walczy bardziej z nauczycielami niż o nauczycieli
- W Sejmie o zdalnej edukacji. Kto odpowiada za problemy? MEN się nie poczuwa
- Chcemy wiedzieć, co pandemia zrobiła z naszym życiem
- Polscy uczniowie w badaniu TIMSS 2019. Co należy poprawić w kształceniu najmłodszych?
- Promocja. Dziedziczenie oszczędności z PPK i podział środków w przypadku rozwodu
- Troska o zdrowie psychiczne nauczycieli jest troską o zdrowie psychiczne uczniów
- Badanie: Stres, stany depresyjne, przemęczenie. Cena zdalnej edukacji jest wysoka
- Szczepionki. Ryzyko powikłań czy ryzyko ciężkiego przejścia COVID-19? Trzeba to rozważyć…
- Klimatolog: Kurtki puchowe nadal będą nam potrzebne
- 100 lat temu w Głosie. Wojna, szkolna bieda i niskie zarobki
- Felieton: Lolą po plecach
- Dyrektor przedszkola: Wiele procedur wypracowanych w czasie pandemii zachowamy na stałe
- Duże pieniądze, a jakie efekty? NIK o wydatkach państwa na programy i projekty sportowe
- Felieton. Boli mnie głowa
- Pomoc dla pacjentów chorych na COVID-19: Potrzebna jest woda i wielkie serce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (2)
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (24)
- Felieton. Ściągać też można uczciwie
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku. Jak zostać mianowanym?
- Nadesłane do Głosu. List OD Świętego Mikołaja