Krytyczne myślenie należy uruchomić także wobec badań edukacyjnych opartych na solidnych podstawach naukowych. Dlaczego? Ponieważ najrzetelniejsze badania mają swoje ograniczenia
W poprzednim odcinku starałem się pokazać, że nauczanie dzieci krytycznego myślenia jest potrzebne nie tylko dlatego, że wymaga tego podstawa programowa. Krytyczne myślenie jest bowiem praktyczną kompetencją umysłową przynoszącą wymierne pożytki w życiu codziennym („Krytycznie, czyli jak”, GN nr 50 z 9 grudnia br.).
W seriach artykułów opublikowanych w Głosie Nauczycielskim w 2019 r. i 2020 r. starałem się zachęcać do myślenia o nauczaniu jako dyscyplinie, która powinna opierać się na wynikach badań. Badań dotyczących procesu uczenia się i czynników wpływających na ten proces, a przede wszystkim badań efektywności metod nauczania, w szczególności tych z pretensjami do wielkiej skuteczności czy rewolucyjnej innowacyjności.
Czy jednak istnieją jakieś solidne argumenty przemawiające za tym, by kwestionować podejście oparte na dowodach w edukacji?
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2020:
- Komentarz: Rok na zdalnym
- Felieton: Praca domowa przed świętami
- Projekt Głosu i Fundacji Orange. Uczę innych – dbam o siebie
- Zanim nauczyciele dostaną szczepionkę, zostaną najpewniej przetestowani
- Związek walczy w Sejmie i Senacie o podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli
- MEN walczy bardziej z nauczycielami niż o nauczycieli
- W Sejmie o zdalnej edukacji. Kto odpowiada za problemy? MEN się nie poczuwa
- Chcemy wiedzieć, co pandemia zrobiła z naszym życiem
- Polscy uczniowie w badaniu TIMSS 2019. Co należy poprawić w kształceniu najmłodszych?
- Promocja. Dziedziczenie oszczędności z PPK i podział środków w przypadku rozwodu
- Troska o zdrowie psychiczne nauczycieli jest troską o zdrowie psychiczne uczniów
- Badanie: Stres, stany depresyjne, przemęczenie. Cena zdalnej edukacji jest wysoka
- Szczepionki. Ryzyko powikłań czy ryzyko ciężkiego przejścia COVID-19? Trzeba to rozważyć…
- Klimatolog: Kurtki puchowe nadal będą nam potrzebne
- 100 lat temu w Głosie. Wojna, szkolna bieda i niskie zarobki
- Felieton: Lolą po plecach
- Dyrektor przedszkola: Wiele procedur wypracowanych w czasie pandemii zachowamy na stałe
- Duże pieniądze, a jakie efekty? NIK o wydatkach państwa na programy i projekty sportowe
- Felieton. Boli mnie głowa
- Pomoc dla pacjentów chorych na COVID-19: Potrzebna jest woda i wielkie serce
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (2)
- Felieton. Ściągać też można uczciwie
- Naszym priorytetowym kierunkiem jest nauczanie języka i kultury polskiej nauczycieli szkół polskich
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku. Jak zostać mianowanym?
- Nadesłane do Głosu. List OD Świętego Mikołaja