Z Przemysławem Fabjańskim, dyrektorem Uniwersyteckiego I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jak Pana zdrowie?
– Dziękuję, dobrze. Jestem co prawda na kwarantannie, ale wszystko jest OK.
Co to za kwarantanna?
– Nie jest to kwarantanna nałożona przez służby sanitarne, tylko przez organ prowadzący na skutek wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego. Mam zakaz wychodzenia z domu i zakaz kontaktu z innymi osobami. Pracuję zdalnie.
Wrócił Pan z Gambii i Senegalu, gdzie wraz z grupą kilku osób przekazaliście dary dla gambijskich uczniów ze szkoły w Bintang Bolong.
– To był pomysł moich absolwentów. Kilka lat temu byli w Gambii i Senegalu, zobaczyli, że dzieciom brakuje niemal wszystkiego, że nie mają czym grać w piłkę. Zrobiliśmy zbiórkę i pojechaliśmy na miejsce. Musieliśmy, bo żadne przesyłki tam nie dochodzą.
Co dokładnie przekazaliście?
– Ponad 100 kg przyborów szkolnych oraz podręczników dla tamtejszych nauczycieli, które są pomocą w nauczaniu języka angielskiego. Wszystkie te materiały były w formie papierowej, bo dostęp do internetu jest tam bardzo ograniczony, a szkoła bardzo biedna, bez żadnego wyposażenia. W tej wielkiej paczce nie zabrakło też piłek do kosza, siatkówki, piłki nożnej oraz rakietek do badmintona i frisbee. Udało nam się też zebrać bardzo dużo koszulek i sukienek. Wszystko nowe. Rzeczy te pochodzą ze zbiórki zorganizowanej w szkole.
Powrót do Europy był trudny?
– To był lot czarterowy. W naszej grupie było łącznie siedem osób. W Polsce znaleźliśmy się dość szybko.
I od razu na kwarantannę…
– Tak, ale też od razu pojawiło się mnóstwo spraw do załatwienia. Oczywiście telefonicznie. Najważniejszą było zorganizowanie zdalnego nauczania. Nasi nauczyciele i uczniowie starają się ze sobą kontaktować różnymi metodami –z pomocą Librusa, Google Classroom i innych platform, a także mailingiem. Powstały też różne grupy na dostępnych komunikatorach w mediach społecznościowych.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 13 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 13/2020:
- Felieton. Unieważniam wczorajszą decyzję
- Pełnym głosem. Najważniejszy egzamin
- Stan epidemii. Zajęcia stacjonarne w szkołach zawieszone do 10 kwietnia br.
- Jeszcze o wynagrodzeniu w czasie przestoju. Jakie wypłaty otrzymają nauczyciele?
- Chciałbym ponieść Zakon Feniksa w świat
- Jak szkoły mają uczyć w epoce koronawirusa? MEN opublikowało nowe przepisy
- Khan Academy to jedno z najlepszych narzędzi do nauki online, także w Polsce ma swoją markę
- E-nauka na północy Europy. Jak sobie radzą inne kraje?
- Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu, proponuję moim uczniom GRĘ
- Nauka w erze koronawirusa: uwierzmy w rozsądek dzieci
- Kujawsko-Pomorska e-Szkoła – pierwszy taki projekt w kraju
- Zdalna nauka w czasach pandemii? Spróbujcie – to się da zrobić
- Koronawirus w natarciu: zbadamy nastroje Polaków
- Poradnik. W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Przygotowanie do spotkania z komisją
- W trosce o ludzi pochodzących z migracji
- Casus. Przekształcanie i wypowiadanie umów pracowników administracyjnych szkół
- Kadry w oświacie. Praca w gospodarstwie a staż