Z prof. Lechem Mankiewiczem, pracownikiem Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, ambasadorem i koordynatorem projektu „Khan Academy po polsku”, rozmawia Jarosław Karpiński
Nauczyciele poszukują pomysłów i materiałów do nauczania online. Może im w tym pomóc Akademia Khana. Wyjaśnijmy, w jaki sposób można z tej platformy korzystać?
– Przygotowaliśmy webinaria na temat korzystania z platformy i z nich będzie można wszystkiego się dowiedzieć. Warto jednak, gdy zaczynamy zastanawiać się nad edukacją zdalną, mieć przed oczami indiańskie przysłowie, zgodnie z którym „konia można zaprowadzić do wodopoju, ale nie można mu kazać pić”. Jeżeli jesteśmy dla naszych uczniów przewodnikami i oni odnajdują sens w tym, czego ich uczymy, to będziemy w stanie za pomocą różnych narzędzi kontynuować proces nauki. Powinniśmy sobie także zadać pytanie, czy to, jak i czego uczymy, nie powinno istotnie zmienić się w czasie epidemii.
Powinno?
– Moja odpowiedź jest taka, że jeśli do tej pory uczyliśmy mądrze, to nie musi. Uważam na przykład, że ocenianie w taki tradycyjny sposób jest w tym czasie niepotrzebne. Wydaje mi się, że jest to doskonała okazja, żeby porozmawiać z uczniami o tym, o czym oni chcą rozmawiać. Ja mam swoich siódmoklasistów, z którymi prowadzę lekcje, i to jest dla nich taki moment w życiu, że przestają być dzieciakami, a zaczynają stawać się dorośli. Moje lekcje fizyki będą teraz właśnie o tym. Jak zostanie trochę czasu, by opowiedzieć im o czymś z fizyki, to też w kontekście tego, co się obecnie dzieje. Swoje ostatnie zajęcia zakończyłem przygotowaniem pliku w chmurze, w którym uczniowie i uczennice mogą opisać tematy, o których chcieliby rozmawiać. Napisałem im, że te tematy nie muszą dotyczyć fizyki, mogą dotyczyć wszystkiego. Nie każdy temat zostanie podjęty, zachowuję dla siebie przywilej wyboru, bo po prostu nie na każdy temat mogę się wypowiadać, mam do tego potrzebną wiedzę. Z drugiej strony z moją klasą od kilku miesięcy rozmawiamy o ich odpowiedzialności, samodzielności, o tym, że to oni decydują, ale też o tym, że muszą zdawać sobie sprawę z tego, że ich decyzje mają swoje konsekwencje, że muszą się z nimi zmierzyć.
(…)
Więcej – tylko w Głosie (nr 13, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 13/2020:
- Felieton. Unieważniam wczorajszą decyzję
- Pełnym głosem. Najważniejszy egzamin
- Stan epidemii. Zajęcia stacjonarne w szkołach zawieszone do 10 kwietnia br.
- Jeszcze o wynagrodzeniu w czasie przestoju. Jakie wypłaty otrzymają nauczyciele?
- Chciałbym ponieść Zakon Feniksa w świat
- Jak szkoły mają uczyć w epoce koronawirusa? MEN opublikowało nowe przepisy
- E-nauka na północy Europy. Jak sobie radzą inne kraje?
- Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu, proponuję moim uczniom GRĘ
- Dyrektor na kwarantannie: żadna platforma edukacyjna nie zastąpi lekcji
- Nauka w erze koronawirusa: uwierzmy w rozsądek dzieci
- Kujawsko-Pomorska e-Szkoła – pierwszy taki projekt w kraju
- Zdalna nauka w czasach pandemii? Spróbujcie – to się da zrobić
- Koronawirus w natarciu: zbadamy nastroje Polaków
- Poradnik. W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Przygotowanie do spotkania z komisją
- W trosce o ludzi pochodzących z migracji
- Casus. Przekształcanie i wypowiadanie umów pracowników administracyjnych szkół
- Kadry w oświacie. Praca w gospodarstwie a staż