Pytaj o dowody: Czy zawsze aktywnie?


W upowszechnianie „procentowej wersji” schematu Dale’a zaangażowanych było i jest wiele osób. Nie przytaczają wyników badań, na których opiera się model piramidy, ponieważ… takich badań nie ma

W poprzednim odcinku pokazałem, jak przecenianie „mądrości grupy” w tzw. burzy mózgów (bez znajomości wpływu grupy na ograniczenie kreatywności) lub „kreatywne” zastosowanie pokera kryterialnego (niezgodne z przeznaczeniem), mogą doprowadzić do wykorzystania tych metod w sposób przeciwskuteczny (patrz: „Efektownie? Efektywnie?”, GN nr 18-19 z 1-8 maja br.). W tym odcinku kontynuuję analizę wybranych metod aktywizujących w nauczaniu.

Odpowiedź twierdząca na pytanie zawarte w tytule artykułu wydaje się oczywista. Choćby z tego powodu, że – nie licząc uczenia się mimowolnego – zawsze uczymy się aktywnie.

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej – tylko w Głosie nr 20 i w e-wydaniu



Pozostałe artykuły w numerze 20/2019:
Opis całego numeru: Nr 20/15 maja 2019
Wydanie elektroniczne Głosu Nauczycielskiego można czytać na stronie ewydanie.glos.pl lub w aplikacji mobilnej na smartfon i tablet "Publico24 Newsstand" (dział "Wydarzenia i Opinie"), którą można pobrać tutaj: