W upowszechnianie „procentowej wersji” schematu Dale’a zaangażowanych było i jest wiele osób. Nie przytaczają wyników badań, na których opiera się model piramidy, ponieważ… takich badań nie ma
W poprzednim odcinku pokazałem, jak przecenianie „mądrości grupy” w tzw. burzy mózgów (bez znajomości wpływu grupy na ograniczenie kreatywności) lub „kreatywne” zastosowanie pokera kryterialnego (niezgodne z przeznaczeniem), mogą doprowadzić do wykorzystania tych metod w sposób przeciwskuteczny (patrz: „Efektownie? Efektywnie?”, GN nr 18-19 z 1-8 maja br.). W tym odcinku kontynuuję analizę wybranych metod aktywizujących w nauczaniu.
Odpowiedź twierdząca na pytanie zawarte w tytule artykułu wydaje się oczywista. Choćby z tego powodu, że – nie licząc uczenia się mimowolnego – zawsze uczymy się aktywnie.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – tylko w Głosie nr 20 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 20/2019:
- Felieton: Porywająca matura
- Pełnym Głosem: Prawdziwa zmiana już się zaczyna
- Kto płaci za czas strajku, a kto płacić nie chce?
- Matury. Fałszywe alarmy bombowe
- Wywiad tygodnia: Nauczyciel jest przyjacielem, a nie wrogiem
- Tragedia w Wawrze. Musimy postawić na edukację i pomoc psychologiczną
- Ile nauczyciele zapłaciliby za podwyżkę pensum?
- Rząd chce pensum jak za Gierka
- Nauczyciel w Polsce zapracowany tak samo jak nauczyciel w Europie
- Po strajku w Toruniu – ratusz zgadza się na potrącenia w czterech ratach
- Opinie: Odbudowa zaufania między stroną społeczną a rządową będzie trudna
- Dlaczego doszło do Wielkiego Strajku Oświatowego?
- Rodzice pozwą skarb państwa za strajk? Adwokat: To nie jest pozew przeciw nauczycielom
- Zainicjowałam zbiórkę, chciałam wesprzeć nauczycieli związkowców
- Co po wygaszeniu gimnazjów? Nie należy liczyć na zbyt wiele…
- Chcą zatrzymać Zalewską. Akcja na Facebooku
- Nasz Konkurs: Energia ze zmiany
- Świadczenie „Dobry start” także w 2019 r.
- Czy w dobie cyfryzacji można zainteresować dzieci i młodzież wyprawą do muzeum? Tak
- Bliżej prawa: Ruch służbowy 2019
- Bliżej prawa: Zgoda na zmianę
- Awans zawodowy. Kariera i rozwój osobisty