Z Markiem Michalakiem, dyrektorem Instytutu Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, rzecznikiem praw dziecka w latach 2008-2018, rozmawia Jarosław Karpiński
Jakie wnioski trzeba wyciągnąć z tragedii, do której doszło w Wawrze? Uczeń zasztyletował tam drugiego ucznia. Pojawia się wiele spekulacji i plotek na temat okoliczności tego zdarzenia. Czy należy winić szkołę? A może zawiodły procedury, nie zadziałał system?
– Abstrahując od tego konkretnego zdarzenia, tragicznego, smutnego – bardzo współczuję rodzinie i bliskim tych chłopców, my musimy stawiać na edukację, na pomoc psychologiczno-pedagogiczną i realną dostępność do niej. Bo nauczyciele wykonują swoją pracę, ale należałoby się pochylić nad psychologicznym wsparciem dla nich i psychologicznym wsparciem dla uczniów. Miejmy świadomość, że napięć w systemie edukacji jest wiele. Nie chcę mieszać tej tragedii ze zmianami wprowadzanymi właśnie w oświacie, ale one też odsłaniają różne ułomności i braki w systemie. Młodzi ludzie bywają nadmiernie przeciążeni, nauczyciele nie dają rady przerobić podstawy programowej. To wszystko wymaga głębszej refleksji, szerszego spojrzenia na problem. Ciężko jest dzisiaj szukać winowajców, wszystkie okoliczności tego zabójstwa muszą zostać wyjaśnione.
W szkołach brakuje psychologów…
– Oczywiście jest ich zbyt mało. Dostęp do opieki psychologicznej nie jest normą. Popatrzmy też na programy profilaktyczne, na wsparcie pozaszkolne, na to, jak trudno dostać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, na zapaść w psychiatrii dziecięcej. To wszystko się na siebie nakłada i wymaga dobrych i odważnych decyzji.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 20 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 20/2019:
- Felieton: Porywająca matura
- Pełnym Głosem: Prawdziwa zmiana już się zaczyna
- Kto płaci za czas strajku, a kto płacić nie chce?
- Matury. Fałszywe alarmy bombowe
- Wywiad tygodnia: Nauczyciel jest przyjacielem, a nie wrogiem
- Ile nauczyciele zapłaciliby za podwyżkę pensum?
- Rząd chce pensum jak za Gierka
- Nauczyciel w Polsce zapracowany tak samo jak nauczyciel w Europie
- Po strajku w Toruniu – ratusz zgadza się na potrącenia w czterech ratach
- Opinie: Odbudowa zaufania między stroną społeczną a rządową będzie trudna
- Dlaczego doszło do Wielkiego Strajku Oświatowego?
- Rodzice pozwą skarb państwa za strajk? Adwokat: To nie jest pozew przeciw nauczycielom
- Zainicjowałam zbiórkę, chciałam wesprzeć nauczycieli związkowców
- Co po wygaszeniu gimnazjów? Nie należy liczyć na zbyt wiele…
- Chcą zatrzymać Zalewską. Akcja na Facebooku
- Nasz Konkurs: Energia ze zmiany
- Świadczenie „Dobry start” także w 2019 r.
- Pytaj o dowody: Czy zawsze aktywnie?
- Czy w dobie cyfryzacji można zainteresować dzieci i młodzież wyprawą do muzeum? Tak
- Bliżej prawa: Ruch służbowy 2019
- Bliżej prawa: Zgoda na zmianę
- Awans zawodowy. Kariera i rozwój osobisty