Lekcja odwrócona (flipped learning lub flipped classroom) to jedna z najciekawszych metod zwiększających efektywność nauczania. Bazuje na dynamicznym wykorzystaniu materiałów edukacyjnych przez uczniów
Praca z większą grupą uczniów zawsze musi łączyć się z uwzględnieniem jej różnorodności – pod względem charakteru, uwarunkowań środowiskowych, poziomu motywacji lub naturalnych predyspozycji. Potrzeba indywidualizacji nauczania jest wyraźnie widoczna, ale ze względu na czas trwania tradycyjnej lekcji bywa często trudna do zrealizowania.
Wyzwaniem jest więc odpowiedź na pytanie, jak zaangażować grupę, która potrzebuje więcej czasu na opanowanie materiału i dostosowanie się do tempa lekcji. Odpowiedź, przynajmniej częściową, opracowano w ramach koncepcji odwróconej lekcji. To metoda, która – jak sama nazwa wskazuje – niejako odwraca role ucznia i nauczyciela, a także tradycyjną kolejność etapów przyswajania informacji. Idea ta zakłada, że uczeń najpierw podejmuje próbę samodzielnego przyswojenia wiedzy, a na lekcji ją utrwala i pogłębia. Nauczyciel staje się natomiast mentorem, który pomaga rozwiązać napotkane problemy, wyjaśnić niezrozumiałe kwestie i wskazać, jak nabytą wiedzę wykorzystać w praktyce.
Podstawowe założenie odwróconej lekcji opiera się na elementach praktycznej realizacji modelu SDL (ang. Self-Directed Learning), który gwarantuje uczniowi większą swobodę uczenia się, bez ograniczania się do standardowej 45-minutowej lekcji. Self-Directed Learning zachęca, aby to uczeń decydował o tym, kiedy i w jaki sposób nauczyciel ma mu pomóc rozpoznać swoje potrzeby i wypracować optymalny dla niego sposób na opanowanie treści.
(…)
Anna Ciszewska
nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół nr 1 im. Gustawa Morcinka w Tychach
Więcej – Głos Nauczycielski nr 42-43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42-43/2020:
- Pełnym głosem. Edukacja i długo, długo nic
- Felieton. Decyzja sanepidu
- Koronawirus. Rząd nie ma nowej strategii dla szkół. ZNP domaga się decyzji, a władza milczy
- Zmiany w resorcie edukacji – Przemysław Czarnek po Zalewskiej i Piontkowskim
- Pandemia pokazuje, jak bardzo reforma Anny Zalewskiej była nieprzemyślana
- Rybnik. Cięcia uderzają w nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Inni też zaczną ciąć?
- Znamy wyniki tegorocznej matury. Pandemia odbiła się na poziomie egzaminu
- Każdy z nas jest ważny i wartościowy. Wspierajmy się i doceniajmy wzajemnie!
- Połączył nas Konkurs. Dostaliśmy Wyróżnienia, uczymy w warszawskich liceach, współpraca była nieunikniona!
- Felieton. Nauczyciel z poczuciem humoru
- Scena 20 Teatru Ateneum w gmachu ZNP na Powiślu
- Nasze postulaty, oczekiwania sprowadzono do słów – „znowu czegoś chcą”. A chcemy dobrej szkoły
- Nie ma rozwoju człowieka bez wolności, wolności w myśleniu, wypowiadaniu swoich opinii
- 81. rocznica zbrodni pomorskiej – uroczystości w Toruniu
- Dyrektor szkoły specjalnej: Chcemy trwać dla naszych uczniów
- Odkrywaj kosmos z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach. Neuroplastyczność (w) edukacji
- Felieton. Znowu ja?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Jak poradziłam sobie z wypaleniem zawodowym?
- Casus. Ograniczenie wypowiedzenia przy umowach stałych
- Pytania do eksperta. Bezpłatne doraźne zastępstwa