Z prof. dr. hab. n. med. Tomaszem J. Wąsikiem, wirusologiem ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Chociaż pandemia przybiera na sile, rząd nie przedstawił na razie żadnej strategii dotyczącej funkcjonowania oświaty. Co czeka szkoły?
– Czeka nas lawinowy wzrost nowych przypadków. Kolejne szkoły będą zamykane. Nieporozumieniem jest wprowadzenie obowiązku noszenia masek w miejscach publicznych w całym kraju, ale z wyłączeniem klas szkolnych. Dlaczego nie zmieniono wcześniejszych decyzji w tej sprawie? Brak w tym wszystkim logiki, bo albo nie nosimy maseczek w ogóle i niech się wszyscy zarażają, albo jeśli już wprowadzamy maseczki w całym kraju, to zorganizujmy tak nauczanie, aby dzieci siedziały w osobnych ławkach z zachowaniem dwumetrowego dystansu bądź nosiły maseczki, jeśli dystansu nie da się zachować. Najlepiej jednak byłoby, żeby w szkołach maski były obowiązkowe. Niestety, trzeba powiedzieć, że szkoły także są rozsadnikiem wirusa.
Ale muszą funkcjonować z powodów ekonomicznych.
– Dlatego młodsze dzieci powinny mieć zajęcia w szkole, bo pozostawienie ich w domu oraz objęcie nauką zdalną oznaczałoby, że rodzice musieliby rezygnować z pracy. Gospodarczo i socjalnie byłoby to trudne. Z kolei starsi uczniowie, których można zostawić w domach, mogliby uczyć się rotacyjnie. Na przykład można byłoby to tak zorganizować, żeby podzielić starsze klasy na dwie zmiany, to znaczy kiedy jedna przez tydzień będzie uczyć się w domach zdalnie, druga chodziłaby normalnie do szkoły. I tak co tydzień na zmiany. Tak jak mamy na uniwersytecie – jedna grupa studentów ma w danym tygodniu zajęcia laboratoryjne, druga grupa ma w tym czasie zajęcia przez internet. W ten sposób można zmniejszyć liczbę uczniów w szkołach, rozładować szkolny tłok i ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa.
(…)
Cała rozmowa – Głos Nauczycielski nr 42-43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42-43/2020:
- Pełnym głosem. Edukacja i długo, długo nic
- Felieton. Decyzja sanepidu
- Koronawirus. Rząd nie ma nowej strategii dla szkół. ZNP domaga się decyzji, a władza milczy
- Zmiany w resorcie edukacji – Przemysław Czarnek po Zalewskiej i Piontkowskim
- Rybnik. Cięcia uderzają w nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Inni też zaczną ciąć?
- Znamy wyniki tegorocznej matury. Pandemia odbiła się na poziomie egzaminu
- Każdy z nas jest ważny i wartościowy. Wspierajmy się i doceniajmy wzajemnie!
- Połączył nas Konkurs. Dostaliśmy Wyróżnienia, uczymy w warszawskich liceach, współpraca była nieunikniona!
- Felieton. Nauczyciel z poczuciem humoru
- Scena 20 Teatru Ateneum w gmachu ZNP na Powiślu
- Nasze postulaty, oczekiwania sprowadzono do słów – „znowu czegoś chcą”. A chcemy dobrej szkoły
- Nie ma rozwoju człowieka bez wolności, wolności w myśleniu, wypowiadaniu swoich opinii
- 81. rocznica zbrodni pomorskiej – uroczystości w Toruniu
- Dyrektor szkoły specjalnej: Chcemy trwać dla naszych uczniów
- Odkrywaj kosmos z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach. Neuroplastyczność (w) edukacji
- To flip or not to flip – wady i zalety odwróconej lekcji
- Felieton. Znowu ja?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Jak poradziłam sobie z wypaleniem zawodowym?
- Casus. Ograniczenie wypowiedzenia przy umowach stałych
- Pytania do eksperta. Bezpłatne doraźne zastępstwa