Strajk nauczycieli, zdalne nauczanie podczas koronawirusa, niepewna sytuacja oświaty – to wszystko sprawiło, że w ostatnim czasie wielu nauczycieli rozważa odejście z zawodu lub boryka się z wypaleniem zawodowym
Większość z nas wybrała ten zawód świadomie, wiedząc, że praca nauczyciela to trudne wyzwanie, które niesie ze sobą konieczność nieustannego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości. Chciałoby się powiedzieć, że w byciu nauczycielem tylko zmiana jest stała. Kilka lat temu zadawałam sobie podobne pytania jak te, które nurtują wielu nauczycieli w obecnej sytuacji. Zastanawiałam się, czy nadal chcę uczyć i pracować w szkole. Zostałam i wiem, że to była właściwa decyzja. Chciałabym się podzielić tym, co pomogło mi pokonać wypalenie zawodowe i odnaleźć sens w byciu nauczycielem.
O tym, że wypalenie zawodowe to temat ważny, świadczy chociażby fakt, że w zeszłym roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nie tylko wpisała je na oficjalną listę jednostek chorobowych, ale także określiła, od kiedy lekarze będą mogli wystawiać na nie zwolnienia. Zdaniem psychiatry Macieja Klimarczyka wypalenie zawodowe jest to „nie chwilowe rozleniwienie czy rozczarowanie pracą. To wstręt do niej, przemęczenie. Stan, w którym organizm odmawia posłuszeństwa”. Zmienia ono zachowanie pracownika, wpływa na jego postawę i relacje z ludźmi, odbija się negatywnie na jego zdrowiu i wykonywanej pracy. Wynika przede wszystkim z niespełnionych oczekiwań związanych z pracą, wyznaczonymi celami lub wartościami ważnymi dla pracownika. Przyczyn wypalenia zawodowego jest wiele. Do najważniejszych zalicza się: niską samoocenę, unikanie trudnych sytuacji, sposób funkcjonowania pracownika w organizacji, czyli współpracę z przełożonym i współpracownikami, brak umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych i konfliktów interpersonalnych, a także zbyt silne zaangażowanie w pracę, a w przypadku niedocenienia przez pracodawcę rozczarowanie. Często zdarza się tak, że przyczyny te łączą się ze sobą, potęgując frustrację i niechęć do pracy. Nauczyciele to grupa szczególnie narażona na wypalenie zawodowe, dlatego warto wiedzieć, jak sobie z nim radzić. Eksperci portalu Praca.pl podają 10 sprawdzonych pomysłów na radzenie sobie z tą nową jednostką chorobową. Warto przytoczyć tu chociażby kilka sposobów: aktywność fizyczna, zielone otoczenie, śmiech w pracy, wyzwania, hobby, priorytety.
(…)
Agata Karolczyk-Kozyra
nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi
im. Tomasza Zana we Wschowie
Więcej – Głos Nauczycielski nr 42-43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42-43/2020:
- Pełnym głosem. Edukacja i długo, długo nic
- Felieton. Decyzja sanepidu
- Koronawirus. Rząd nie ma nowej strategii dla szkół. ZNP domaga się decyzji, a władza milczy
- Zmiany w resorcie edukacji – Przemysław Czarnek po Zalewskiej i Piontkowskim
- Pandemia pokazuje, jak bardzo reforma Anny Zalewskiej była nieprzemyślana
- Rybnik. Cięcia uderzają w nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Inni też zaczną ciąć?
- Znamy wyniki tegorocznej matury. Pandemia odbiła się na poziomie egzaminu
- Każdy z nas jest ważny i wartościowy. Wspierajmy się i doceniajmy wzajemnie!
- Połączył nas Konkurs. Dostaliśmy Wyróżnienia, uczymy w warszawskich liceach, współpraca była nieunikniona!
- Felieton. Nauczyciel z poczuciem humoru
- Scena 20 Teatru Ateneum w gmachu ZNP na Powiślu
- Nasze postulaty, oczekiwania sprowadzono do słów – „znowu czegoś chcą”. A chcemy dobrej szkoły
- Nie ma rozwoju człowieka bez wolności, wolności w myśleniu, wypowiadaniu swoich opinii
- 81. rocznica zbrodni pomorskiej – uroczystości w Toruniu
- Dyrektor szkoły specjalnej: Chcemy trwać dla naszych uczniów
- Odkrywaj kosmos z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach. Neuroplastyczność (w) edukacji
- To flip or not to flip – wady i zalety odwróconej lekcji
- Felieton. Znowu ja?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Casus. Ograniczenie wypowiedzenia przy umowach stałych
- Pytania do eksperta. Bezpłatne doraźne zastępstwa