Część V. W tym poradniku zwracam się do nauczycieli, którzy rozpoczęli staż na kontraktowego. Jeśli jesteś opiekunem stażu lub chcesz pomóc młodemu nauczycielowi, przekaż ten artykuł zainteresowanym
Poprzedni odcinek cyklu poświęciłam przygotowaniom do spotkania z komisją kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień kontraktowego (GN nr 40-41 z 1-7 października br.). Podpowiadałam, na co przede wszystkim należy zwrócić uwagę, kiedy staż dobiega końca.
Zgodnie z zapowiedzią przedstawiam teraz pytania (polecenia), których możesz się spodziewać podczas spotkania z komisją. Ukierunkują one rozmowę kwalifikacyjną. Są to oczywiście przykładowe pytania, wybrane spośród tych, które padły podczas rozmów kwalifikacyjnych w ubiegłych latach i ostatnim czasie w różnych regionach Polski. Oto one:
- W jaki sposób doskonali Pan/Pani warsztat pracy?
- Czy plan rozwoju zawodowego uległ modyfikacji w trakcie realizacji w okresie stażu? Proszę uzasadnić odpowiedź.
- W jaki sposób analizuje Pan/Pani swoje działania?
- Jakie działania z zakresu doskonalenia swego warsztatu pracy uważa Pan/ Pani za najbardziej istotne i dlaczego?
- Proszę podać przykład zastosowania w praktyce zdobytych w różnych formach doskonalenia wiadomości i umiejętności.
- Jakie metody samooceny własnych działań Pan/Pani stosuje?
- Jakie formy samokształcenia Pan/Pani podejmowała, w jaki sposób zostały one wykorzystane?
- Proszę podać metody (formy) stosowane przez Pana/Panią w pracy z uczniem zdolnym, z uczniem mającym problemy dydaktyczne.
- Jakie środki dydaktyczne stosuje Pan/Pani w swojej pracy dydaktycznej?
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Cały tekst – Głos Nauczycielski nr 42-43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42-43/2020:
- Pełnym głosem. Edukacja i długo, długo nic
- Felieton. Decyzja sanepidu
- Koronawirus. Rząd nie ma nowej strategii dla szkół. ZNP domaga się decyzji, a władza milczy
- Zmiany w resorcie edukacji – Przemysław Czarnek po Zalewskiej i Piontkowskim
- Pandemia pokazuje, jak bardzo reforma Anny Zalewskiej była nieprzemyślana
- Rybnik. Cięcia uderzają w nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Inni też zaczną ciąć?
- Znamy wyniki tegorocznej matury. Pandemia odbiła się na poziomie egzaminu
- Każdy z nas jest ważny i wartościowy. Wspierajmy się i doceniajmy wzajemnie!
- Połączył nas Konkurs. Dostaliśmy Wyróżnienia, uczymy w warszawskich liceach, współpraca była nieunikniona!
- Felieton. Nauczyciel z poczuciem humoru
- Scena 20 Teatru Ateneum w gmachu ZNP na Powiślu
- Nasze postulaty, oczekiwania sprowadzono do słów – „znowu czegoś chcą”. A chcemy dobrej szkoły
- Nie ma rozwoju człowieka bez wolności, wolności w myśleniu, wypowiadaniu swoich opinii
- 81. rocznica zbrodni pomorskiej – uroczystości w Toruniu
- Dyrektor szkoły specjalnej: Chcemy trwać dla naszych uczniów
- Odkrywaj kosmos z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach. Neuroplastyczność (w) edukacji
- To flip or not to flip – wady i zalety odwróconej lekcji
- Felieton. Znowu ja?
- Jak poradziłam sobie z wypaleniem zawodowym?
- Casus. Ograniczenie wypowiedzenia przy umowach stałych
- Pytania do eksperta. Bezpłatne doraźne zastępstwa