Wraz z rozwojem neuronauki, do nauczania przedostało się wiele twierdzeń, które przekuto w rekomendacje, bez należytego sprawdzenia ich efektywności. A jak jest z wykorzystaniem neuroplastyczności w edukacji?
W poprzednim odcinku przedstawiłem wyniki badań podważające upowszechniane m.in. podczas wielu szkoleń przekonanie, że wstępne negatywne oczekiwania nauczycielek i nauczycieli oraz wynikające z nich sposoby traktowania uczniów i uczennic mogą destrukcyjnie wpływać na poziom inteligencji dzieci („Efekt Pigmaliona?”, GN nr 40-41 z 1-7 października br.). Osobom, które nie miały okazji czytać tego odcinka, wyjaśnię tylko, że nie oznacza to, że postawy i postępowanie nauczycielek i nauczycieli wobec dzieci nie mają znaczenia dla rozwoju ich możliwości intelektualnych. Nie jest jednak prawdą, by dowiedziono, że mogą „zmiażdżyć” ich inteligencję (albo uczynić je geniuszami – w przypadku wiary nauczycielek i nauczycieli w nieograniczone niemal możliwości dzieci).
(…)
Tomasz Garstka,
psycholog
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 42-43 ,e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42-43/2020:
- Pełnym głosem. Edukacja i długo, długo nic
- Felieton. Decyzja sanepidu
- Koronawirus. Rząd nie ma nowej strategii dla szkół. ZNP domaga się decyzji, a władza milczy
- Zmiany w resorcie edukacji – Przemysław Czarnek po Zalewskiej i Piontkowskim
- Pandemia pokazuje, jak bardzo reforma Anny Zalewskiej była nieprzemyślana
- Rybnik. Cięcia uderzają w nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Inni też zaczną ciąć?
- Znamy wyniki tegorocznej matury. Pandemia odbiła się na poziomie egzaminu
- Każdy z nas jest ważny i wartościowy. Wspierajmy się i doceniajmy wzajemnie!
- Połączył nas Konkurs. Dostaliśmy Wyróżnienia, uczymy w warszawskich liceach, współpraca była nieunikniona!
- Felieton. Nauczyciel z poczuciem humoru
- Scena 20 Teatru Ateneum w gmachu ZNP na Powiślu
- Nasze postulaty, oczekiwania sprowadzono do słów – „znowu czegoś chcą”. A chcemy dobrej szkoły
- Nie ma rozwoju człowieka bez wolności, wolności w myśleniu, wypowiadaniu swoich opinii
- 81. rocznica zbrodni pomorskiej – uroczystości w Toruniu
- Dyrektor szkoły specjalnej: Chcemy trwać dla naszych uczniów
- Odkrywaj kosmos z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska
- To flip or not to flip – wady i zalety odwróconej lekcji
- Felieton. Znowu ja?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Jak poradziłam sobie z wypaleniem zawodowym?
- Casus. Ograniczenie wypowiedzenia przy umowach stałych
- Pytania do eksperta. Bezpłatne doraźne zastępstwa