Z Zytą Czechowską, nauczycielką i pedagogiem specjalnym z Zespołu Szkół Specjalnych w wielkopolskim Kowanówku, Nauczycielem Roku 2019, rozmawia Halina Drachal
Rok temu odbierała Pani na Gali w Zamku Królewskim w Warszawie tytuł Nauczyciela Roku 2019. Mówiła Pani wówczas, że to także wyraz docenienia nauczycieli szkolnictwa specjalnego. Dla Was ten czas zdalnej edukacji, który nastąpił niedługo potem, musiał być szczególnie trudny.
– Uważam, że nie można generalizować, choć sam szok spowodowany zaburzeniem organizacji pracy szkoły wywołał na początku chaos zarówno w szkolnictwie specjalnym, jak i ogólnodostępnym. W Kowanówku odbiegamy nieco od krajowego „standardu”, bowiem od trzech lat pracujemy na platformie Microsoft 365 z usługą Office 365, więc kompetencje cyfrowe jako kadra mieliśmy dość duże i od razu przeszliśmy na tryb edukacji zdalnej z uczniami z niepełnosprawnością w stopniu lekkim. W klasie przysposabiającej do pracy uczniowie umiejętności cyfrowe mieli rozwinięte na takim poziomie, że przy cierpliwej pomocy naszej i rodziców udało się ich w ciągu trzech tygodni zalogować na platformę i od tej pory lekcje mogły się odbywać. Ale dzieci np. z autyzmem, z głębszą niepełnosprawnością były już w całkiem innej sytuacji. Zorganizowanie w miarę efektywnych zajęć, by utrzymać z nimi jakikolwiek kontakt, zainteresowanie ich trwaniem tych relacji, wzbudzenie w nich motywacji do pracy bez fizycznej obecności nauczyciela było prawdziwym wyzwaniem. W dodatku wielu naszych uczniów nie miało w domu odpowiedniego sprzętu, a co to za nauka na smartfonie. Przygotowywaliśmy więc co tydzień dla nich takie pakiety edukacyjne: karty pracy, ćwiczenia, instrukcje, plany aktywności. Raz w tygodniu rodzice odbierali je ze szkoły.
(…)
Cała rozmowa – Głos Nauczycielski nr 43-44 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42-43/2020:
- Pełnym głosem. Edukacja i długo, długo nic
- Felieton. Decyzja sanepidu
- Koronawirus. Rząd nie ma nowej strategii dla szkół. ZNP domaga się decyzji, a władza milczy
- Zmiany w resorcie edukacji – Przemysław Czarnek po Zalewskiej i Piontkowskim
- Pandemia pokazuje, jak bardzo reforma Anny Zalewskiej była nieprzemyślana
- Rybnik. Cięcia uderzają w nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Inni też zaczną ciąć?
- Znamy wyniki tegorocznej matury. Pandemia odbiła się na poziomie egzaminu
- Połączył nas Konkurs. Dostaliśmy Wyróżnienia, uczymy w warszawskich liceach, współpraca była nieunikniona!
- Felieton. Nauczyciel z poczuciem humoru
- Scena 20 Teatru Ateneum w gmachu ZNP na Powiślu
- Nasze postulaty, oczekiwania sprowadzono do słów – „znowu czegoś chcą”. A chcemy dobrej szkoły
- Nie ma rozwoju człowieka bez wolności, wolności w myśleniu, wypowiadaniu swoich opinii
- 81. rocznica zbrodni pomorskiej – uroczystości w Toruniu
- Dyrektor szkoły specjalnej: Chcemy trwać dla naszych uczniów
- Odkrywaj kosmos z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach. Neuroplastyczność (w) edukacji
- To flip or not to flip – wady i zalety odwróconej lekcji
- Felieton. Znowu ja?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Jak poradziłam sobie z wypaleniem zawodowym?
- Casus. Ograniczenie wypowiedzenia przy umowach stałych
- Pytania do eksperta. Bezpłatne doraźne zastępstwa