Forma rozstania się z pracodawcą i przesłanki jej towarzyszące decydują o przyznaniu odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
Karta Nauczyciela określa jednoznacznie, kiedy nauczycielowi przysługuje odprawa tzw. nauczycielska, związana z rozwiązaniem stosunku pracy na podstawie konkretnych przesłanek. Ustala także, kiedy nauczycielowi przysługuje odprawa emerytalna, tym razem związana nie tylko z rozwiązaniem stosunku pracy, ale z ustaniem stosunku pracy, który zawiera wszystkie formy rozstania się z pracodawcą.
Ustanie stosunku pracy może nastąpić w związku z:
>> rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę lub pracownika;
>> rozwiązaniem się stosunku pracy po upływie terminu lub okoliczności wskazujących na jej rozwiązanie;
>> porozumieniem stron stosunku pracy, czyli pracodawcy i pracownika oraz
>> wygaśnięciem stosunku pracy.
Od formy ustania stosunku pracy Karta uzależnia prawo do odpraw oraz wcześniejszej nagrody jubileuszowej, natomiast prawo do odprawy emerytalnej przyznaje w każdym wypadku, kiedy „stosunek ustał”. A więc w tym przypadku forma rozstania się z pracodawcą nie ma znaczenia.
(…)
Teresa Konarska
Więcej – GN nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego